Școală fără stres, după model suedez

Elevi şi profesori de la Liceul Teologic „Sfântul Francisc de Assisi” alcătuiesc un raport al sistemelor de învăţământ din Europa. Ei au fost impresionați de sistemul relaxat, dar care nu exclude respectul și responsabilitatea.

frontiere 02Timp de o săptămână, un grup de elevi şi profesori de la Liceul Teologic „Sfântul Francisc de Assisi” din Roman a participat, în Suedia, la reuniunea din cadrul proiectului Comenius multilateral „Tineret fără frontiere”. Reuniunea a reprezentat o experienţă inedită pentru toţi participanţii, pe lângă activităţile desfăşurate pentru atingerea obiectivelor propuse în proiect, experienţa suedeză demonstrând că se poate face şcoală fără stres. Cum ar fi ca elevii şi profesorii să-şi petreacă pauza de cafea împreună. Și nu o dată, ci de trei ori în fiecare zi. Iar profesorii şi elevii să se tutuiască, fără, însă, ca aceasta să fie considerată o lipsă de respect din partea elevilor. Poate părea cel puţin ciudat, dar în Suedia sunt lucruri care se petrec în toate şcolile.

„În Suedia, am descoperit un sistem de învăţământ relaxat. Profesorii şi elevii se tutuiesc, petrec foarte mult timp împreună, însă acest lucru nu înseamnă că nu există respect pentru profesor. Nimeni nu ridică vocea, este suficientă, de obicei, o privire pentru ca orice situaţie care ar putea denatura să revină la normal. Spre deosebire de sistemul nostru de învăţământ, elevii nu primesc atât de multe informaţii în Suedia. Schimbul nostru de experienţă a avut loc la o unitate de învăţământ vocaţională, echivalentul ultimilor trei ani de liceu, de după învăţământul obligatoriu, care este şi în Suedia de zece ani. Liceul era specializat pe arhitectură şi turism. Elevii făceau discipline de specialitate şi lucrau, în cea mai mare parte a timpului, pe proiecte. Niciun profesor din Suedia, cel puţin la acest nivel de învăţământ, nu predă la catedră, ci coordonează lucrări, sub formă de proiecte, în cadrul cărora elevii lucrează singuri. Elevii sunt foarte responsabilizaţi, fiecare fiind interesat să obţină cât mai multe competenţe. În aceeaşi notă a relaţiilor apropiate dintre profesori şi elevi se încadrează şi socializarea. În primul semestru al primului an, profesorii nu sunt constrânşi de urmărirea unei programe cu capitole pe care trebuie să le parcurgă, cea mai mare parte a timpului fiind destinată activităţilor de cunoaştere a elevilor. Regulile sunt, însă, cunoscute şi respectate de toţi elevii, pentru că nu există situaţii, în ciuda atmosferei lejere, în care elevii să nu-şi respecte profesorii”, a spus profesoara Odette Dogan, coordonatoarea echipei romaşcane de proiect.

frontiere 03Un alt aspect care a impresionat delegaţia românească îl reprezintă ordinea existentă în şcoli. „Intrarea se face pe baza unui cod de acces. Există coduri la fiecare etaj, destinate fiecărei specialităţi. Există o colaborare foarte strânsă cu părinţii, dar aceştia vin la şcoală doar la întâlnirile organizate în mod special”, a spus Odette Dogan. Sistemele de învăţământ din diverse ţări ale Europei reprezintă tocmai tema ce revine echipei româneşti în cadrul proiectului „Tineret fără frontiere”. „Raportul pe care îl vom prezenta la finalul proiectului cuprinde date informative despre sistemele de învăţământ din ţările europene partenere din proiect. Sunt date referitoare la modul de organizare, modalitatea de înscriere, de echivalare a studiilor, de obţinere a burselor, utile oricărui tânăr care circulă prin Europa, sau care doreşte să se stabilească în una din aceste ţări europene”, a precizat coordonatoarea echipei române.

Proiectul „Tineret fără frontiere”, finanţat de Comisia Europeană, are drept scop realizarea unei agende europene care să cuprindă informaţii utile din domeniile de interes pentru tinerii care vor să muncească sau să se stabilească într-o ţară europeană, alta decât cea natală. Sunt vizate învăţământul, sănătatea, domeniul asigurărilor sociale, chiriile şi piaţa imobiliară şi piaţa forţei de muncă. Partenerii de proiect sunt din Italia, Suedia, Danemarca, Letonia, Ungaria, Turcia, Spania, Portugalia, Olanda, Germania şi Polonia.


COMENTARII

WORDPRESS: 1
  • Mosu Lica 5 ani

    Daca il luati si pe ,,boul” de ministru cu voi, ca sa vada ,,ca cum e cu n’vatamantu’ in Ioropa ” !!! Da ar fi trebuit sa si priceapa ce vede !!!