Școala de duminică, la Colegiul Tehnic „Miron Costin” din Roman

HomeSocial

Școala de duminică, la Colegiul Tehnic „Miron Costin” din Roman

 

Duminică, 9 februarie, la Colegiul Tehnic „Miron Costin” din Roman au debutat activitățile din cadrul proiectului de educație parentală „Școala părinților – un proiect cu școală, despre școală, în școală”. Nu cu mulți ani în urmă, a avut loc un proiect similar, în cadrul aceleiași unități de învățământ, iar ideea a fost reluată, având în vedere nevoia acută de a redimensiona relația dintre școală, familie, comunitate. În plus, proiectul valorifică rezultatele grantului Erasmus+ obținut de această unitate de învățământ, în anul școlar curent („Motivație pentru educație”), pentru educația și formarea profesională.

Astfel, împreună cu profesor Carmen Grădinaru, dirigintele clasei a IX-a A, cele trei coordonatoare ale proiectului, profesorii Ana-Maria Zăloagă, Cristinica-Viorica Sava și Anda-Claudia Murariu, le-au pregătit părinților o întâlnire „altfel”. Deși spațiul clasei de pe strada Mihai Eminescu era cunoscut deja de părinții elevilor, reașezarea băncilor, materialele informative, chestionarele, cafeneaua din colțul sălii și mesajele personalizate primite la intrare au creionat o atmosferă caldă, inedită. La întâlnire au participat și trei elevi, ca reprezentanți ai clasei, astfel încât impactul să fie multidirecțional, prin intermediul lor și al familiilor celorlalți elevi.

La școala de duminică, au fost derulate două sesiuni în care părinții au interacționat cu invitații, au pus întrebări, au identificat probleme și unele soluții. În prima parte, Gabriela Hușanu, cadru medical, a furnizat informații de specialitate legate de starea de sănătate. Au fost clarificate diferențele dintre viroză și gripă, au fost actualizate măsurile de prevenire a îmbolnăvirilor, s-au prezentat acțiunile realizate în această direcție în școală, prin intermediul personalului didactic, auxiliar, nedidactic, prin cabinetele medicale. Gabriela Hușanu, asistent medical și părinte, a răspuns solicitărilor părinților, a accentuat importanța unui stil de viață sănătos, a calității hranei și a meselor regulate.

În partea a doua a activității, profesorul Anda-Claudia Murariu, lider al Clubului Impact din unitate, a moderat o sesiune pornind de la interogația „Îmi cunosc copilul?”. Prezentând sfaturi, un decalog al părintelui perfect, realizat de experți în psihologia copilului, strategii de relaționare, modalități de comunicare, profesorul Anda-Claudia Murariu, împreună cu directorii școlii, au încurajat comunicarea deschisă, empatică, atât dintre părinți și copii, cât și dintre familie și școală. Materialele multimedia și cele letrice au asigurat un suport informațional adecvat, iar jocurile au stimulat participarea activă a părinților și interacțiunea dintre ei. De asemenea, părinților le-au fost aplicate chestionare pentru a optimiza următoarele întâlniri, pentru a descoperi situațiile dificile cu care se confruntă. La final, părinții au scris mesaje (anonime) de încurajare pentru elevii care le vor descoperi pe bancă la începutul săptămânii.

„Facem încă un pas spre părinți, pentru că ne dorim o colaborare strânsă și deoarece avem nevoie de echipă pentru atingerea obiectivelor legate de copii. Am vrut ca părinții să simtă spiritul de echipă, să conștientizeze că succesul se asigură prin efort susținut de toți factorii educaționali și că școala are porțile deschise oricând pentru ei. Scopul întâlnirilor cu părinții este acela de a crea un mediu securizant pentru beneficiarii primi ai educației în familie și în școală, în vederea reducerii abandonului școlar, a prevenirii actelor de violență, a formării unor adulți responsabili, care să se integreze în societatea contemporană cu succes.

Ședința cu părinții clasei a IX-a A s-a transformat într-un dialog autentic, pe alocuri plin de emoția mărturisirilor unora dintre părinți. Ne dorim să credem că relațiile se vor consolida, că vor apărea rezultate atât în plan emoțional, cât și în plan școlar, în ceea ce îi privește pe elevi. Ne-am bucurat mult să regăsim la ședința surorii mai mici o elevă de a XII-a, din liceul nostru, pentru care săptămâna trecută a însemnat șapte zile de mers la școală: cinci zile la cursuri, sâmbăta la programul de pregătire suplimentară asigurat prin subproiectul ROSE-CTMC, iar duminica – la ședința cu părinții. Emoțiile acestei eleve, gratitudinea cu care a privit spre anii de liceu, eforturile depuse ne fac să fim mândri și să ne mobilizăm mai mult, deoarece elevii au nevoie să credem în ei, să le arătăm că putem reuși, împreună!”, a afirmat profesor Ana-Maria Zăloagă, directorul Colegiului Tehnic „Miron Costin”.

„Copiii de astăzi nu mai sunt copiii de altădată, având nevoi și așteptări diferite față de generațiile anterioare. În aceste condiții, se impune o nouă abordare a relației părinte-copil, elev-școală, dar și părinte-școală. Găsirea unui limbaj comun între cei trei actori implicați în actul educațional are efecte benefice asupra elevilor, asupra părinților, a școlii și a comunității locale, în ansamblu. De aceea, am preferat să ne petrecem o parte a zilei de duminică cu părinții, să le arătăm că avem preocupări comune, că ne pasă cu adevărat de copii”, a afirmat profesor Cristinica-Viorica Sava, directorul adjunct al Colegiului.

„Mi-am dat seama abia la sfârșit că s-au scurs două ore, nu am stat niciodată atât de mult la ședința cu părinții. Am avut parte de o primire frumoasă și am fost surprinsă să văd nu doar pe doamna dirigintă, ci chiar cinci cadre care se dedică unei singure clase. Mai ales jocul cu bagheta magică mi-a adus atâta emoție și m-a făcut să redevin elevă, să privesc cu alți ochi școala. Le mulțumesc tuturor și sper la cât mai multe astfel de ședințe!”, a declarat Loredana Bulai, părintele unui elev.

„Astăzi am avut parte de o surpriză plăcută din partea conducerii liceului unde învață fiul meu. Ceea ce părea o ședință obișnuită cu părinții a devenit un timp prețios, de calitate, petrecut cu oameni frumoși. Am discutat despre problemele copiilor, ale generației de astăzi, despre modul în care ar fi bine să comunicăm. A fost o întâlnire frumoasă alături de doamna dirigintă și de celelalte doamne, m-am simțit ca în familie. Ne-am deschis sufletul printr-un joc, mi-ar face plăcere să repet experiența”, a afirmat mama altui elev.

Proiectul va continua cu alte sesiuni în care vor fi cooptate mai multe cadre didactice din unitatea de învățământ, dar și specialiști din alte domenii (psihologie, medicină, sectorul ONG), pentru a răspunde unei diversități de probleme cu care se confruntă adolescenții. Ședințele cu părinții nu vor însemna doar verificarea situației elevilor la învățătură și a disciplinei în mediul școlar, la acest liceu, ci vor aduce și alte surprize, anunță coordonatorii proiectului amintit.

 

 

 

Comentarii

WORDPRESS: 0