Prima paginăEducatie

Schimbări la proba de limba română, la bacalaureat

Dimensiune text

Candidații care vor susține, în această vară, examenul de bacalaureat vor avea subiecte diferențiate la proba scrisă de limba și literatura română, în funcție de profilul pe care l-au absolvit. Modificarea vine după ce absolvenții liceelor tehnologice au reclamat în fiecare an faptul că nu pot primi la limba română aceleași subiecte ca și colegii lor de la liceele teoretice, atât timp cât studiază în liceu un număr diferit de ore la această disciplină.

 

 

Chiar dacă organizatorii examenului de bacalaureat la nivel județean nu au primit, încă, nicio precizare scrisă în acest sens, schimbarea a fost remarcată odată cu susținerea probei scrise la limba și literatura română din cadrul bacalaureatului olimpicilor, care s-a desfășurat în această săptămână. Elementul de noutate la bacalaureatul olimpicilor l-a constituit tocmai introducerea a două tipuri de subiecte, a căror structură a fost concepută în funcție de filiera urmată de absolvenți. Filiera teoretică, profilul uman și filiera vocațională, profilul pedagogic, au avut aceeași variantă de subiect, deoarece numărul de ore dedicat disciplinei Limba și literatura română a fost mai mare ca pentru celelalte specializări. O variantă diferită de subiect, realizată pe baza programei de examen, a fost creată pentru filiera teoretică, profilul real, filiera tehnologică și filiera vocațională, toate celelalte profiluri, în afara celui pedagogic. Menționăm că aceste profiluri și filiere au prevăzute, prin planul cadru, un număr mai mic de ore la disciplina Limba și literatura română.

Un alt element de noutate l-a constituit eliminarea textului aforistic/critic, folosit ca suport în cadrul subiectului al II-lea, deoarece scopul acestui tip de item îl constituie demonstrarea competențelor de argumentare, în scris, a unor opinii, în diverse situații de comunicare. Modificarea a fost determinată de constatarea că, de cele mai multe ori, receptarea textului-suport folosit la acest subiect îi punea în dificultate pe foarte mulți dintre candidați. Aceștia se concentrau pe ideea formulată în citat (de cele mai multe ori înțeleasă greșit) și nu pe formularea propriei opinii despre problematica pusă în discuție. S-a eliminat, astfel, posibilitatea de confuzie, candidații fiind conduși, prin cerință, către formularea unei opinii personale, pe care să o dezvolte prin două argumente. Mai mult decât atât, s-au creat premisele raportării candidaților la aspecte din viața reală, la situații de comunicare ce aparțin universului contemporan, combătându-se reproducerea de texte învățate pe de rost.

„Această schimbare i-ar ajuta pe candidații care provin de pe filiera tehnologică și pe cei de la real, care au mai puține ore de limba română în programă și care aveau, până acum, subiecte comune cu cei care terminau filologia, de exemplu”, a spus inspectorul școlar general adjunct Gabriela Banu, care coordonează comisia județeană pentru examenul de bacalaureat.

[sam id=”3″ codes=”true”]

COMENTARII

WORDPRESS: 2
  • Andreea 8 ani

    Aceste modificari se stiu din toamna, de pe 31.10.2012. Au fost publicate pe site-ul ministerului modele de subiecte in functie de profil.

  • Vladimir 8 ani

    Mda! E ceva ! Disciplina se numeste Limba si literatura romana. Cunoasterea limbii oficiale a statului roman cred ca ar trebui sa fie examinata cu aceesi unitate de masura , indiferent de tipul liceului urmat de catre candidat. Diferentierea ar putea apare la cerintele care vizeaza literatura romana. Oricum , elevii silitori nu cred ca au nevoie de „bonusuri” , ci doar loazele vor coborarea stachetei.