Salariații aflați în concedii medicale nu vor mai fi verificați la domiciliu

Dimensiune text

Până la intrarea în vigoare a Legii nr. 183/2015, controalele puteau fi făcute în cazurile în care existau suspiciuni referitoare la acordarea concediilor de incapacitate de muncă. 

Salariaţii nu mai sunt verificaţi la domiciliu atunci când se află în concediu medical, potrivit unui act normativ publicat recent în Monitorul Oficial. Verificarea la domiciliu a angajaţilor care sunt în concedii medicale a fost introdusă prin Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 36/2010, în aprilie 2010, ca urmare a creşterii numărului de concedii medicale acordate, fapt care contribuia la „diminuarea semnificativă şi continuă a bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate”.

Până la intrarea în vigoare a Legii nr. 183/2015, controalele puteau fi făcute în cazurile în care existau suspiciuni referitoare la acordarea concediilor de incapacitate de muncă. Atunci când certificatul medical era aprobat, salariatul trebuia să dea o declaraţie pe propria răspundere prin care indica adresa la care putea fi găsit pentru un eventual control din partea autorităţilor. Angajaţii aflaţi în concedii medicale puteau fi controlaţi la domiciliu, pentru a se vedea dacă starea lor de sănătate este conformă cu diagnosticul înscris pe certificatul medical. Verificările la domiciliu puteau fi făcute de reprezentanţii celor care plătesc indemnizaţiile – angajatori, case de asigurări de sănătate – şi ai poliţiei. Dacă angajatul nu era găsit acasă, i se sista plata concediului medical.

Practic, proiectul care elimină „poliţia” concediilor medicale a trecut de Senat încă din luna iunie 2010. Apoi, în cursul mai multor dezbateri şi retrimiteri la comisii, deputaţii au ajuns de două ori în situaţia de a se pronunţa asupra propunerii legislative, în februarie şi în noiembrie 2011, însă de fiecare dată nu s-a putut lua o decizie concretă.

Pentru a beneficia de concediul medical şi indemnizaţia pentru incapacitate temporară de muncă, potrivit OUG nr. 158/2005, salariaţii trebuie să îndeplinească în mod cumulativ următoarele condiţii: să aibă un stagiu minim de cotizare de o lună în ultimele 12 luni anterioare lunii pentru care se acordă concediul, să prezinte adeverinţă de la plătitorul de indemnizaţii din care să reiasă numărul de zile de concediu de incapacitate temporară de muncă avute în ultimele 12 luni, cu excepţia urgenţelor medico-chirurgicale sau bolilor infecto-contagioase din grupa A.

Indemnizaţia pentru incapacitate temporară de muncă poate fi acordată pentru cel mult 183 de zile într-un an, potrivit OUG nr. 158/2005, iar durata se socoteşte din prima zi de îmbolnăvire. În cazul anumitor boli, durata de acordare a concediului şi a indemnizaţiei pentru incapacitate temporară de muncă este mai mare: un an, în intervalul ultimilor doi ani, pentru tuberculoză pulmonară şi unele boli cardiovasculare, un an, cu drept de prelungire până la un an şi şase luni de către medicul expert al asigurărilor sociale, în intervalul ultimilor doi ani, pentru tuberculoza meningeală, peritoneală şi urogenitală, inclusiv a glandelor suprarenale, pentru SIDA şi neoplazii, în funcţie de stadiul bolii, un an şi şase luni, în intervalul ultimilor doi ani, pentru tuberculoza pulmonară operată şi osteoarticulară, şase luni, cu posibilitatea de prelungire până la maximum un an, în intervalul ultimilor doi ani, pentru alte forme de tuberculoză extrapulmonară, cu avizul medicului expert al asigurărilor sociale.



COMENTARII

WORDPRESS: 0