Romașcanii critică Primăria Roman

Romașcanii critică Primăria Roman

Dimensiune text

Primaria RomanSute de romașcani au răspuns, în 2016, la „Chestionarul de evaluare a satisfacției cetățenilor Municipiului Roman”, un modul de sondare a opiniei funcțional din 2015. Per total, rezultatele sunt unele îmbucurătoare pentru administrația locală, însă romașcanii au adus și acuzații legate de perceperea de foloase sau de atitudinea „indiferentă” a funcționarilor. Principalele probleme identificate au fost legate de infracționalitatea în rândul minorilor.

Chestionarul în cifre: cine l-a completat

La chestionarul pe care administrația locală l-a promovat în decursul anului 2016 pe site-ul Primăriei Roman şi la Biroul Unic, prin care s-a încercat măsurarea gradului de satisfacție al romașcanilor față de Primăria Roman, față de funcționari și de modul în care se iau deciziile, au răspuns 520 de cetăţeni. Chestionarul are șase întrebări închise și patru întrebări deschise, prin care se urmăreşte să se cunoască modul în care percep romașcanii activitatea Primăriei și serviciile publice oferite.

Au răspuns 520 de locuitori, 361 de chestionare au fost completate on-line, iar 159 în format tipărit. Numărul este dublu față de anul precedent, când au răspuns la chestionar doar 253 de persoane. Aproape jumătate au vârsta cuprinsă între 35 și 60 de ani, peste 60% sunt bărbați și cam același este și procentul respondenților cu studii superioare. Mai bine de 84% dintre respondenți au avut contact cu Primăria în ultimele 12 luni.

Atitudinea funcţionarului public a fost caracterizată de aproximativ 60% dintre respondenţi ca fiind politicoasă și promptă, însă 16,% din cei care au avut de-a face cu sistemul spun că funcționarii au fost indiferenți. „Îmbucurător este că, dacă facem o comparație cu anul trecut, se înregistrează o creștere cu 5,6% a procentului  romașcanilor care spun că funcționarii au fost politicoși și prompți, dar evident că este o bătălie pe care trebuie să o ducem în continuare, pentru a schimba atitudinea funcționarilor din Primărie. Când am analizat acest chestionar, m-am bucurat când am constatat că 98,5% dintre respondenți spun că nu li s-a solicitat vreodată, de către un funcţionar public al Primăriei, vreun folos necuvenit pentru a li se rezolva mai rapid problema. Doar opt dintre cei 520 de participanți la interviu au avut altă opinie și mă gândesc că este vorba, poate, și de derapaje, dar și de o percepție eronată. Pentru mine, ca primar, subiectul rămâne unul, evident, în atenția mea permanentă și rog locuitorii municipiului Roman să îmi semnaleze orice comportament nepotrivit al unui funcționar din Primărie”, a declarat primarul Lucian Micu.

Locuri de joacă, parcări și eliminarea grupurilor de infractori minori

Au existat și alte aspecte analizate: gradul de profesionalism al funcționarilor a fost apreciat ca fiind excelent și foarte bun de către 67,2% dintre respondenți și aproape 70% dintre participanții la interviu s-au declarat mulțumiți și foarte mulțumiți de rezultatul contactelor cu Primăria, în timp ce persoanele nemulţumite însumează un procent de 20,0%.

Cât privește serviciile publice, cele mai apreciate au fost, în ordine descrescătoare: Biblioteca (84,1%), iluminatul public (68,1%), parcuri și spații verzi, zone de agrement (65,8%), învățământ (60,8%), funcționarea și întreținerea bazelor sportive (59,3%), reţeaua de drumuri, alei, parcări, trotuare etc. (58,5%), serviciile Direcției impozite și taxe locale (58,3%), piețe, bazar, obor (58,5%), evidența persoanelor și stare civilă (57,9%), emitere/eliberare avize, autorizații, certificate (55,4%). Un grad mai redus de satisfacție din partea cetățenilor s-a înregistrat la ordine publică și siguranța cetățeanului, serviciile sanitare și de sănătate sau transport public.

Printre sugestiile oferite administrației locale se numără: eliminarea grupurilor de infractori minori, modernizarea transportului în comun și a taximetriei, construirea de piste pentru biciclete, eliminarea birocrației, crearea mai multor spații verzi, mai multe locuri de joacă pentru copii şi amenajarea de noi parcări. „Este clar că un astfel de chestionar este un instrument de sprijinire a procesului decizional, practic, adaptăm soluțiile gândite de noi la nevoile reale ale comunităţii și creăm priorități în cheltuirea banilor publici. În plus, este o modalitate de a ne identifica vulnerabilitățile, de a vedea unde mai trebuie să lucrăm, care ne sunt punctele slabe”, a precizat primarul Lucian Micu.

Detalii privind identitatea, adresă, date de contact nu sunt obligatorii de completat în cazul chestionarului care se găsește pe prima pagină a Primăriei Roman. Tot aici există și o rubrică prin care romașcanii pot propune soluții pentru debirocratizarea administrației, o analiză asupra a propunerilor venite pe anul anterior urmând să fie făcută publică în perioada imediat următoare.