Proiect european pe teme culturale, la Colegiul Tehnic „Danubiana”

Proiect european pe teme culturale, la Colegiul Tehnic „Danubiana”

 

 

În perioada 17 – 23 noiembrie, o echipă formată din profesorii Gabriela Aioanei, Andreea Kulcsar, Mirela Constantinescu şi elevii Alexandra Dior (clasa a XII a C), Adriana Agache (clasa a X a B), Andreea Ujeniuc, Andrei Şleigher şi Roxana Creţu (clasa a X a A) au reprezentat Colegiul Tehnic „Danubiana” Roman la prima întâlnire din cadrul proiectului Erasmus+ KA2 „Culture on the stage”, desfăşurată la Ogres Valsts gimnazja, în Letonia. Coordonatorul echipei de proiect din România este profesor Nadia Cîrcu.

Au participat elevi şi profesori de la IES Bezmiliana, Rincón de la Victoria, Spania (coordonatorul proiectului), Aysel Selahattin Erkasap Sosyal Bilimler Lisesi, Kütahya, Turcia, Secondary school Georgi Izmirliev, Gorna Oryahovitsa, Bulgaria şi şcoala gazdă din Letonia. Finanţarea proiectului este asigurată prin programul Erasmus+, promovat de Agenţia Naţională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale şi se derulează în perioada 2018-2020.

Scopul proiectului îl reprezintă dezvoltarea aptitudinilor artistice, a gândirii şi a posibilităţilor creatoare ale tinerilor prin realizarea unor căi de exprimare a sentimentelor care să ducă la lărgirea orizontului de cunoaştere, la perceperea mai complexă şi mai largă a realităţii culturale europene.

Parteneriatul propus prin acest proiect se axează pe conştientizarea bogăţiei şi diversităţii culturale europene şi valorizarea ei prin crearea unui context educaţional nonformal, prin care beneficiarii direcţi şi indirecţi să poată transfera abilităţile dobândite, în cadrul educaţiei formale, prin teatru şi alte activităţi culturale. Tematica acestei prime mobilităţi a fost Moştenirea culturală – obiceiuri şi tradiţii, în acord cu obiectivul central al proiectului.

Prima zi a întâlnirii a coincis cu sărbătorirea Centenarului Letoniei, 18 noiembrie 2018, ceea ce a oferit ocazia participanților de a „gusta” din dăruirea patriotică a letonilor. Ziua a început cu o festivitate de deschidere a evenimentului, unde oficialităţile au depus coroane de flori la baza Statuii Libertății – simbol național al unirii celor trei regiuni – în acordurile imnului național. Echipa Erasmus+ „Culture on the Stage” a urmat ritualul, aliniindu-se bucuriei și mândriei de a participa activ la sărbătoarea letonă. Seara a continuat cu un concert de muzică folclorică, discursul președintelui Letoniei și un minunat foc de artificii. Elevii s-au bucurat din plin de micile spectacole presărate de-a lungul malurilor râului Daugava, ce străbate inima capitalei, Riga.

Cea de-a doua zi a fost rezervată unei excursii tematice, o incursiune în Evul Mediu leton, la castelul Jaunpils, unul din cele mai frumoase și bine păstrate edificii. Programul a cuprins vizitarea castelului și a proprietății, sub îndrumarea unui ghid îmbrăcat în vestimentație specific medievală, apoi elevii au participat la o serie de jocuri medievale, grupați în echipe mixte, astfel fiind determinați să-și folosească abilitățile de comunicare în limba engleză, să-şi dezvolte spiritul de colaborare, dar și competitiv. Printre jocurile propuse amintim: trasul cu arcul, bowling improvizat din butuci și minge de cârpe și X și O – puzzle de lemn. De menționat că doi dintre câștigători au fost elevi din echipa României, Colegiul Tehnic „Danubiana”. Seara, la întoarcere, s-a vizitat Jurmala, o renumită stațiune turistică situată pe malul Mării Baltice.

Ceremonia de deschidere a proiectului Erasmus+ „Culture on the Stage” a îmbinat elemente tradiționale, culturale și educaționale (dans, muzică, expoziție de obiecte confecționate de elevi) cu o componentă diplomatică a întâlnirii desfășurată în cadrul Primăriei localității Ogre, unde elevi și profesori au fost întâmpinați de membri ai municipalității și informați despre proiectele institutului de către coordonatorul și membrii Departamentului de cultură ai orașului Ogre. Prima activitate a proiectului a constat în prezentarea de către fiecare delegaţie participantă a ţării, oraşului şi a şcolii. A doua parte a zilei a implicat elevii într-o activitate destinată obiectivului proiectului „Culture on the Stage”, un workshop care a avut ca temă Improvizația. Astfel, un profesor de dramaturgie al școlii gazdă a ghidat jocul actoricesc al copiilor și i-a antrenat în descoperirea abilităților teatrale. Ziua s-a încheiat cu o activitate de tip team-building, echipe formate din elevii fiecărei țări fiind antrenați într-un joc de orientare în micul oraș Ogre.

Mijlocul săptămânii a fost dedicat activităților de proiect, Culture on the Stage / Cultura pusă în scenă / Cultura pe scenă, care au îndeplinit rând pe rând obiectivele acestuia, elevii tuturor țărilor participante formând o mare echipă și contribuind la realizarea materialelor care să pună în valoare acest fapt: concurs de Logo reprezentând cel mai bine ideea proiectului, proiectarea Motto-ului pentru acesta, design de decorațiuni, invitații și, mai ales, viziunea asupra piesei ce avea să fie pusă în scenă la finalul proiectului. Cu cel mai mare număr de voturi a fost desemnat ca logo al proiectului modelul propus de echipa Colegiului Tehnic „Danubiana”.

Excursia în orașul Lievarde, la Zelma’s Bakery a pus în valoare componenta cultural-culinară a mobilității, elevii fiind implicați în procesul de coacere a pâinii și covrigilor tradiționali, fiind dornici să-și împartă colăceii realizaţi de ei alături de o cană de ceai cald.

Roadele lucrului în echipă au fost fructificate joi, penultima zi a proiectului, când, plecând de la un joc de improvizație pe tema proiectului și trecând prin brainstorming diversele idei ale elevilor, s-a ajuns la forma finală a piesei de teatru, ce a reunit elemente tradiționale și culturale specifice fiecărei țări, cât și valori umane și motive culturale descoperite împreună. O parte din echipa de profesori însoțitori a planificat etapele următoarei întâlniri, ce va avea loc în Turcia, în săptămâna 17-23 martie 2019. Respectând ritualul relaxant al serilor, elevii au putut demonstra, pe lângă abilitățile de comunicare în limba engleză, coordonarea în echipă, creativitatea și spiritul competitiv la un joc de bowling modern.

Ultima zi a proiectului a debutat cu o vizită la Liceul Tehnic al oraşului Ogre, elevii și profesorii având ocazia să cunoască mai multe aspecte ale sistemului de învăţământ din Letonia, să viziteze spaţiile de învăţământ și să vadă aspecte ale activităţilor practice. Au impresionat departamentul de Creativitate fotografică, Fashion design și Social media. Ajunși din nou în cadrul deja bine-cunoscut al școlii, elevii au pus în scenă varianta finală a piesei de teatru, aceasta fiind o întrupare a tradiționalului și modernului, creativității și mitologiei pe tema Moștenirii culturale. Apoi, elevii au fost îndemnați să-și aleagă colegi de echipă din toate țările participante și să lucreze la un ultim workshop: realizarea unor postere despre activitățile proiectului, care au fost expuse și valorizate.

În cadrul Ceremoniei de încheiere a proiectului Erasmus+ „Culture on the Stage”, coordonatorii letoni au înmânat elevilor și profesorilor certificate de participare și diplome pentru rezultatele concursurilor, iar despărțirea a adus lacrimi pe obrazul copiilor, care au legat strânse relații de prietenie.

„Întâlnindu-şi semenii europeni, elevii au avut oportunitatea de a comunica folosind limba engleză. Pentru că fiecare delegaţie participantă și-a prezentat valorile, cum ar fi locurile istorice, culturale și religioase, tradiționale, dar şi stilul lor de viață, participanţii la această mobilitate de proiect vor putea să-și păstreze o oglindă pentru fiecare din ţările: Letonia, Spania, Turcia, Bulgaria în ceea ce privește patrimoniul cultural. Participarea la sărbătorirea Centenarului Letoniei a reprezentat o adevărată experienţă culturală”, a precizat profesor Gabriela Aioanei.

 

 

 

 


COMENTARII

WORDPRESS: 0