Profesori din Colegiul Național ,,Roman-Vodă”, școliți la Florența

Profesori din Colegiul Național ,,Roman-Vodă”, școliți la Florența

 

Învățământul românesc face, de aproape trei decenii, eforturi vizibile pentru a se ralia la standardele europene și pentru a nu mai fi perceput ca anacronic, ineficient sau, mai rău, ,,cumplit meșteșug de tâmpenie”, vorba povestitorului din Humulești. Principalii responsabili ai actului educativ rămân, volens-nolens, profesorii, și de calitatea muncii lor depinde societatea viitoare. Preocupați de această misiune, profesorii din Colegiul Național ,,Roman-Vodă” (una dintre cele mai apreciate instituții de învățământ din județ și din țară) au câștigat un proiect Erasmus+: „Educație de calitate prin integrarea modelelor europene”, nr. 2017-1-RO01-KA101-035866, ce se va derula în intervalul 12 iunie 2017 – 11 iunie 2018, cu fonduri din partea Uniunii Europene, prin Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale. Una dintre etape a constat în deplasarea unui grup de zece profesori din această instituție, profesori care predau discipline diferite, la Florența.

Profesor Mihaela Tanovici (istorie), profesor Cristina Radu (fizică), profesor Daniela Suman (matematică), profesor Magda Ghercă (informatică), profesor Paula Dornescu (limba franceză), profesor Gabriela Romano (limba română), profesor Laura Sandu (limba engleză), profesor Nicoleta Tudor (limba latină), profesor Claudia Macovei (geografie) și profesor Oana Lăpușneanu (științe sociale) au participat, în intervalul 14.08.2017 – 19.08.2017, la cursul structural intitulat ,,Classroom Management Solutions for Teachers: new methodologies, effective motivation, cooperation and evaluation strategies”, organizat de Europass Centro Studi Europeo.

Într-o atmosferă extrem de agreabilă și creativă, având formatori experimentați, cele zece cadre didactice s-au familiarizat cu normele educației europene actuale. În curs s-a insistat pe faptul că accentul trebuie să cadă pe competențe, mai puțin pe conținuturi. Elevilor români, ca și celorlalți din Uniunea Europeană, trebuie să li se dezvolte creativitatea, gândirea critică, inițiativa în rezolvarea problemelor și responsabilizarea în luarea deciziilor. Învățământul românesc trebuie să favorizeze interdisciplinaritatea, să impună cât mai puțin și să construiască, împreună cu elevii, cât mai mult.

 

Cursanților li s-a explicat că schimbările nu se fac brusc, ci cu ,,baby steps” și li s-au prezentat competențele-cheie life long learning, recunoscute la nivelul Uniunii Europene. Conform acestora, profesorii trebuie să aibă un anumit comportament, prin care să le dezvolte elevilor aceste competențe-cheie: să le încurajeze creativitatea, să-i conștientizeze că regulile creează ceva pozitiv, se stabilesc pe baza nevoilor tuturor și sunt urmate de consecințe. Pentru a atinge self confidence, elevii trebuie responsabilizați. Dorința Uniunii Europene este ca elevii să se adapteze rapid schimbărilor din societate, să fie flexibili, capabili să utilizeze tehnologia. Printre competențele pe care elevii trebuie să le dobândească în școală se numără: comunicarea în limba maternă și în limbi moderne, învățarea prin descoperire, abilitați TIC, cetățenia activă (implicare socială și civică), inițiativă și antreprenoriat, competențe de bază în matematică și științe. Și pentru profesori există un cod al competențelor, care include: adaptarea la realitate, interdisciplinaritatea, colaborarea cu colegi/instituții și autonomia ordonării materiei, integrarea tehnologiei, colaborarea cu comunitatea locală și atenție la aspectele sociale și emoționale. Profesorilor participanți la curs li s-au prezentat platforme online (EDMODO, SOCRATIVE, HOT POTATOES, KAHOOT) care pot facilita actul didactic și pot provoca elevii să intre în competiție.

Pe toată durata cursului s-au dat exemple de sarcini, simple sau complexe, și pași care trebuie urmați în evaluare: brainstorming, crearea grupului, monitorizarea sarcinilor date elevilor, prezentarea rezultatelor. Prezentarea ppt–urilor, a studiilor de caz, a metodei flip classroom, lucrul pe grupe au fost de un real folos în însușirea informațiilor oferite de Europass. Atmosfera de efervescență didactică a fost întregită de participarea cursanților la tururile culturale și istorice, oferite de organizatori, în Florența și întreaga regiune Toscana. Experiența a fost fermecătoare și le-a dat profesorilor participanți încrederea că elevii Colegiului Național ,,Roman-Vodă” vor fi mai activi și competitivi în actul didactic.

Comunicat de presă

 

Acest articol reflectă exclusiv punctul de vedere al autorului, Comisia Europeană nefiind responsabilă de modul în care pot fi utilizate informațiile cuprinse în acest material.

 

 

 

 


COMENTARII

WORDPRESS: 0