Administraţia publică locală de la Stăniţa se zbate într-o criză financiară profundă.
Cel puţin aşa susţine Laurenţiu Bebi Todireanu, primarul comunei Stăniţa, care a ajuns la fundul sacului. „Începând din luna iunie, nu am mai putut plăti asistenţii personali ai persoanelor cu handicap. Este o situaţie grea pentru oamenii cu probleme de sănătate, dar nu avem soluţie în acest moment. Nu mai suntem decât şapte salariaţi, dintr-un necesar de 22. Chiar şi cu un efectiv redus de salariaţi, banii pentru salarii i-am luat de la alte capitole. În condiţiile unui buget auster, am redus programul de iluminat stradal, pentru a face economie. Avem datorii la E.ON şi la salubritate. 350.000 de lei reprezintă datoria pe care trebuie să o plătim societăţii care a contractat lucrarea de execuţie a proiectului de alimentare cu apă în satul Todireni. Este vorba de lucrări efectuate şi neplătite”, a explicat Laurenţiu Bebi Todireanu, primarul comunei Stăniţa.
Dacă primăriile au datorii care depăşesc 50% din bugetul anual, ar putea declara falimentul, ca orice societate comercială. Primarul PDL Laurenţiu Bebi Todireanu mai are o speranţă: „Este foarte dificil să ne mai ajute acum cineva. Dacă nu am fost sprijiniţi cât timp PDL s-a aflat la guvernare, acum cine să o mai facă? Ceea ce mai putem face este să ne rugăm la Dumnezeu”.
Comentarii
De ce oare s-a ajuns in aceasta situatie ? Unde s-au scurs miliarde de lei ? Citez ziarul de roman din data 14.02.2013 :”Primăria Stănița (foto sediu) a pierdut sume importante de bani din cauza modului în care au fost gestionate bunurile și contractele. Totul se regăsește într-un raport al Curții de Conturi. Cea mai mare pagubă depășește 100.000 lei și reprezintă plată pentru materiale inexistente.
rimăria comunei Stănița nu a știut cum să gestioneze bunurile mobile și imobile aflate în administrare pentru a atrage bani la bugetul local. Aceasta pare să fie concluzia la care au ajuns reprezentanții Curții de Conturi, în urma unui control efectuat la Stănița în anul 2012 și care a vizat activitatea administrației publice locale din comună în 2011. Experții Curții de Conturi reproșează administrației locale din Stănița “neurmărirea respectării clauzelor contractuale referitoare la termenele de plată și necalcularea de penalități de întârziere pentru neachitarea chiriei datorate de chiriași și nerezilierea contractelor în cazul nerespectării clauzelor contractuale, fapt care a dus la prejudicii de peste 30.000 lei”.
În raport mai este menționat faptul că “unitatea administrativ-teritorială a lăsat în folosință gratuită suprafața de 41,27 metri pătrați unei persoane juridice. Redevența neconstatată, neurmărită și neîncasată este de 5.620 lei, iar penalitățile estimate pentru neplata la termen a redevenței sunt în sumă de 6.874 lei. Autoritatea executivă a lăsat în mod voit, la zece persoane fizice – cărora li s-au încheiat contracte de pășunat -, în folosință gratuită, 338,1 hectare de pășune aparținând domeniului public al comunei. S-au estimat erori reprezentând venituri nestabilite, neurmărite și neîncasate în sumă de 40.035 de lei“. Despre taxa de pășunat, primarul comunei Stănița susține că a încasat-o cu întârziere. “Oamenii nu primiseră subvențiile și de aceea nu era plătită taxa de pășunat, dar plățile au fost făcute ulterior“, a afirmat Laurențiu Bebi Todireanu.
Controlul Curții de Conturi produce efecte și asupra salariilor funcționarilor publici de la Primăria Stănița. Conform aceluiași document, unii funcționari publici au primit, în perioada 2010 – 2012, spor de 25% la salariul de bază, acordat nelegal. În plus, au fost efectuate “cheltuieli bugetare în perioada ianuarie 2010 – decembrie 2011 rezultate ca urmare a încadrării eronate a unor funcționari publici. Unitatea a acordat drepturi de personal necuvenite pe perioade scurte de timp, între o lună și 11 luni, unui număr de trei persoane, astfel: două persoane pe care le-a încadrat greșit în grila de salarizare și unei persoane i s-a acordat salariul de merit după perioada legală de un an. Suma achitată fără bază legală este de 3.475 de lei“.
Alte constatări din raportul Curții de Conturi se referă la efectuarea unei plăți duble pentru servicii de audit (o dată în anul 2008, din surse externe asigurate prin programul PHARE, și a doua oară din bugetul local, în anul 2011, paguba estimată fiind de 2.000 de lei) și la nerespectarea competențelor și responsabilităților ordonatorilor de credite în procesul bugetar. S-a estimat o pagubă adusă bugetului local în sumă de 20.000 de lei, reprezentând plata unei amenzi contravenționale, cu nerespectarea prevederilor legale.
Alți 17.159 de lei au fost plătiți din bugetul local al comunei pentru reparația unei mașini, deși aceasta se afla în perioada de garanție, în timp ce 104.029 de lei au fost plătiți în plus pentru agregate de balastieră, din cauză că documentele de însoțire a mărfii nu au fost verificate.”
Primariile au sedii foarte mari ,facute din dorinta primarilor dornici de a=si arata aroganta ,dar si nesocotinta fata de banul public. Nu mai spun de numarul mare de angajati ,care nu fac altceva decat sa profite de conforul asigurat tot din bani publici.Totul este facut de ei si pentru ei!La toate acestea se adauga furaciunile de tot felul,multimea de asistati social,care stau cu mana intinsa la stat,timp in care acestia se distreaza,beau si nu muncesc ca sa-si poata imbunatati situatia si calitatea vietii de familie!Sper ca odata cu regionalizarea vor disparea asemenea primarii ,care nu produc decat paguba!!