Piața afacerilor romașcane

Piața afacerilor romașcane

 

Cu pași timizi, în ultimii ani s-a dezvoltat un nou concept de piață, cea a „afacerilor la cheie”, care s-a divizat pe două nișe. Una se adresează începătorilor în ale afacerilor, care au ceva economii, de ordinul a câtorva mii de euro, în timp ce cealaltă e pentru profesioniști, cifrele care se vehiculează aici fiind de ordinul milioanelor de euro.

Conceptul de comerț cu afaceri la cheie s-a dezvoltat mai întâi în sudul și vestul țării, ajungând cu pași timizi și spre zona noastră.

În Roman, la această dată, sunt scoase la vânzare, pe OLX, cinci afaceri la cheie:
– fabrică de saci și sacoșe de rafie – 185.000 de euro;
– vulcanizare cu spălătorie – 190.000 de euro;
– fabrică de furaje combinate – 5.500 de euro (se vinde doar utilajul);
– firmă de comerț cu automate de cafea (vending);
– un loc de joacă.

Municipiul reședință de județ, Piatra Neamț, vine cu o ofertă mai diversificată:
– complex turistic la poalele Ceahlăului – 830.000 de euro;
– pensiune turistică în Oglinzi – 290.000 de euro;
– spălătorie auto – 125.000 de euro;
– producție centuri antiderapante Smart Grip – 74.000 de euro;
– livadă de 5 hectare cu piața aferentă de desfacere – 50.000 de euro;
– minimarket – 45.000 de euro;
– fabrică de produs tuburi din carton – 128.000 de lei;
– sală de jocuri – 17.000 de euro;
– cafenea – 7.500 de euro.

Desigur, extinzând zona de căutare, profilul afacerilor se diversifică, pornind de la studiouri video chat de 11.000 de euro, firme de fast food și catering – 10.000 de euro, iar preturile cresc la câteva zeci de mii de euro pentru magazine și centre de înfrumusețare, până la câteva sute de mii de euro pentru fabrici de pâine, diverse ateliere, tipografii, solarii și pensiuni. Deja hotelurile de lux, firmele de transport internațional și fabricile de capacitate mai mare sar ca preț de milionul de euro și se tranzacționează la Bursa Română de Afaceri.

Din principiu, dacă vrem să fim oameni de afaceri, iată că piața actuală ne dă această posibilitate ca, de la o zi la alta, să ne schimbăm statutul profesional, trecând de la cel de salariat, la cel, extrem de invidiat, de patron, proprietar de firmă sau acționar majoritar. Doar că această calitate aduce cu sine și o gamă întreagă de responsabilități, ca să nu mai spun că procesul de achiziție ar trebui să fie o provocare matematică, asistată de specialiști, din care să rezulte clar care sunt costurile curente, veniturile, problemele și în cât timp vă amortizați investiția. Pe urmă, nu trebuie neglijat timpul alocat afacerii, banii pe care trebuie să-i investiți ulterior, calitatea și seriozitatea personalului angajat și/sau colaborator și, de asemenea, dacă familia vă acordă suportul necesar și dacă vă place activitatea respectivă atât de mult încât să n-o simțiți ca pe-o corvoadă.

Avantajul cumpărării unei afaceri la cheie este că ea poate produce chiar din prima zi, iar vânzătorul asigură, de regulă, consultanță până la preluarea completă. Întotdeauna se ridică însă întrebarea de ce se vinde afacerea aceea dacă ea merge atât de bine? Motivele sunt diverse. Unii vor să emigreze, alții vor să se elibereze și a treia categorie – care e și cea mai importantă – e cea a profesioniștilor care vor să crească. Aceștia au o idee, o testează, trec de faza de start-up punând-o pe picioare și dezvoltând-o, după care o vând ca să investească banii într-o nouă idee ce va avea același traseu.

Cumpărătorul însă, dacă nu este profesionist și nu cunoaște foarte bine domeniul, în absența unui specialist consultant, riscă să-și piardă toți banii. Acesta este unul din motivele pentru care cel mai mult ne-a plăcut anunțul de vânzare a unei sere dezvoltate pe 17 ari, la prețul de 80.000 de euro, cu posibilitatea de atragere a unor fonduri de 800.000 de euro în cultura bio, dar în care vânzătorul specifică clar că nu intenționează să vândă decât cunoscătorilor.

 

 

 


COMENTARII

WORDPRESS: 0