Parchetele au reguli noi şi dotări vechi

Dimensiune text

Nicio unitate de Parchet din Neamţ nu dispune de tehnică de înregistrare a declaraţiilor persoanelor audiate. Achiziţia dispozitivelor nu intră în responsabilitatea procurorilor-şefi ai Parchetelor.

Noul Cod de Procedură Penală permite folosirea unor instrumente moderne pentru înregistrarea declaraţiilor persoanelor implicate într-un caz de natură penală. Cel puţin în teorie, unităţile de Parchet din Neamţ ar trebui să dispună de tehnică modernă pentru a înregistra declaraţiile date în faţa anchetatorilor. În Codul de Procedură Penală se precizează că: „În cursul urmăririi penale, audierea suspectului sau inculpatului se înregistrează cu mijloace tehnice audio sau audiovideo. Atunci când înregistrarea nu este posibilă, acest lucru se consemnează în declaraţia suspectului sau inculpatului, cu indicarea concretă a motivului pentru care înregistrarea nu a fost posibilă”.

În realitate, dosarele penale înseamnă zeci sau sute de pagini cu documente şi declaraţii scrise de mână. La finalul fiecărei declaraţii, anchetatorii punctează: „declaraţia nu a fost înregistrată audio/audio-video din lipsa mijloacelor tehnice”.

Finanţarea pentru achiziţionarea tehnicii folosită în unităţile de parchet din ţară este realizată de la bugetul de stat şi nu depinde de procurorii-şefi ai parchetului de pe lângă Tribunal sau de pe lângă Judecătorie. Dar este blocată de ordonanţa care a adus austeritate în sistemul bugetar.

„Tehnica necesară aplicării noilor Coduri nu a fost disponibilă în toate unităţile de parchet din teritoriu, din cauza insuficienţei fondurilor alocate de la bugetul de stat în anii 2009 – 2014, care să dea posibilitatea achiziţionării echipamentelor necesare la toate unităţile de parchet, coroborat cu interdicţia efectuării de achiziţii de către instituţiile publice potrivit prevederilor articolului 24 din OUG nr. 34/2009 (menţinută şi în prezent). Astfel, dispoziţiile articolului 24*, alineatul 1, prevăd că: «De la data intrării în vigoare a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, autorităţilor şi instituţiilor publice prevăzute la articolul 21, li se interzice achiziţionarea, preluarea în leasing sau închirierea de: a) autoturisme, astfel cum sunt acestea definite la alineatul 1, al articolului 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005**), privind transporturile rutiere, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 102/2006, cu modificările şi completările ulterioare; b) mobilier şi aparatură birotică, aşa cum sunt prevăzute la subgrupele 3.1. Mobilier şi 3.2. Aparatură birotică, din cadrul grupei 3 – Mobilier, aparatură birotică, sisteme de protecţie a valorilor umane şi materiale şi alte active corporale, din Hotărârea Guvernului nr. 2.139/2004, pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea şi duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe, cu modificările ulterioare, precum şi obiecte de inventar de natura acestora, în scopul dotării spaţiilor cu destinaţia de birou»”, se arată într-un document al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, remis Ziarului de Roman.

Altfel spus, tehnica modernă permisă de noul Cod de Procedură Penală nu va ajunge prea curând la unităţile de Parchet din judeţ, topurile de hârtie rămănând o achiziţie importantă pentru buna funcţionare a acestor instituţii.


Articol mai nou

COMENTARII

WORDPRESS: 0