Operaţii cu programare, în Consiliul Etic

Dimensiune text

Chirurgii care nu se înţelegeau asupra programului din sălile de operaţie și pacienţii care erau nemulţumiţi de serviciile medicale ajungeau la Consiliul Etic al Spitalului Roman. Mutarea unor secţii la Spitalul Nou şi modernizările care s-au făcut în timp au făcut să dispară problemele care ajungeau frecvent în faţa Consiliului.

Toate problemele care ţin de încălcarea normelor de conduită în relaţia pacient-medic-asistenţi medicali, a normelor de comportament, a disciplinei în unitatea sanitară, de încălcarea drepturilor pacienţilor de către personalul sanitar ajung în faţa Consiliului Etic al Spitalului Municipal de Urgenţă Roman. Acesta este format din: medicul Silvia Măndăşescu, doctor în medicină, în funcţia de preşedinte; medicul Mirela Grădinaru, reprezentantul Direcţiei de Sănătate Publică Neamţ, medicul radiolog Oana Onu, directorul medical al spitalului, asistentul principal Elena Chirilă, directorul de îngrijiri al spitalului, şi consilierul juridic Lilia Moisă, iar Silvia Mititelu este pe post de secretar.

„Consiliul se ocupă cu rezolvarea diferendelor, aspectelor de deontologie medicală, care se ivesc între colegi sau în cadrul personalului, între medici şi colaboratori. De regulă, aceste lucruri se rezolvă în secţiile respective, dar, dacă depăşesc limitele secţiei, ajung în faţa Consiliului de Etică Medicală”, afirmă preşedintele consiliului, medicul Silvia Măndăşescu.

Sunt două criterii pe baza cărora se alege preşedintele acestui consiliu – fie este medicul cel mai înalt în grad profesional, care să deţină titulatura de doctor în ştiinţe medicale, fie este cel mai în vârstă. Actualul preşedinte a fost ales după criteriul profesional şi se află în funcţie de peste opt ani de zile.

Problemele ajunse în faţa consiliului se rezolvă pe cale amiabilă

operatieDe-a lungul timpului, în faţa consiliului au ajuns diferite probleme, unele dintre ele fondate, altele ivite doar din cauza unor lucruri interpretate greşit de către reclamanţi.

„Numai cazurile care nu puteau fi rezolvate în interiorul secţiilor ajungeau în faţa noastră. Într-un timp, făcea partea din consiliu şi medicul psihiatru Ionel Țubucanu, care înţelegea imediat reacţiile emoţionale ale persoanelor implicate şi ne ajuta întotdeauna să rezolvăm problemele pe cale amiabilă. Cert este că întotdeauna am găsit soluţii la probleme şi nu a fost nevoie să se acţioneze în justiţie sau să fie trimise situaţiile spre analiză mai departe, la nivel judeţean. Am avut petiţii din partea pacienţilor, care aveau diferite nemulţumiri, nu erau satisfăcuţi de serviciile medicale, însă, în ultima perioadă, nu am mai avut astfel de sesizări. Adesea, veneau la noi şi medici chirurgi, care nu reuşeau să îşi împartă cum trebuie timpul în sălile de operaţie. Dacă aveau programat un pacient pentru operaţie la o anumită oră şi nu se mai puteau ţine de cuvânt, era o problemă de etică”, spune medicul Silvia Măndăşescu.

Toate modernizările care s-au făcut, în timp, la spital au ţinut cont de situaţiile potenţial conflictuale. Faptul că unele secţii de la Spitalul Vechi au fost aduse la Spitalul Nou, că a fost organizat un bloc operator, cu un responsabil care programează operaţiile în funcţie de urgenţă, a făcut să se lucreze mult mai bine în echipă la spital, iar conflictele, în special între membrii personalului, au fost tot mai rare. „Neînţelegerile au dispărut în mod natural. De foarte multă vreme nu am mai avut o problemă care să ajungă în atenţia noastră, dar nici nu îmi doresc. Asta înseamnă că există armonie între cei care lucrează în acest spital”, afirmă preşedintele Consiliului etic, doctor în medicină Silvia Măndășescu.



COMENTARII

WORDPRESS: 0