OPC mediază relațiile dintre bănci şi clienți

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor va media dialogul dintre bănci şi clienţii care au făcut credite în franci elveţieni şi care nu mai pot plăti ratele lunare. 

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) şi Asociaţia Utilizatorilor Români de Servicii Financiare (AURSF), reprezentantul Grupului Clienţilor cu Credite în franci elveţieni (CHF), au invitat băncile la negocieri, pentru a găsi soluţii semnificative, pe termen lung.

Preşedintele ANPC, Marius Dunca, a făcut un apel la dialog şi transparenţă din partea instituţiilor bancare: „Luăm rolul de mediator, facem invitaţii tuturor băncilor şi fac un apel ca să fie mai deschise, să colaboreze cu clienţii, cu acei consumatori care nu-şi mai pot plăti ratele din cauza creşterii cursului, fie euro, franci elveţieni sau dolari”.

În ultima perioadă, la ANPC s-au înregistrat 240 de reclamaţii de la consumatorii cu credite ipotecare şi nevoi personale, care au împrumutat în franci elveţieni. Dintre acestea, 176 au fost analizate de ANPC, constatându-se posibilitatea existenţei unor clauze abuzive referitoare la ajustarea dobânzii de către bancă, impunerea unui comision de penalizare, comision de risc sau comision de administrare, procent din suma întregului credit.

ANPC a trimis instanţelor, până acum, 23 de procese verbale de sesizare a posibilelor clauze abuzive în contracte, care sunt pe rolul instanţelor.
La nivelul judeţului Neamţ, chiar dacă există clienţi afectaţi de modificarea cursului valutar al francului elveţian, în primele trei luni ale anului niciunul nu a făcut reclamaţie la Protecţia Consumatorului. La Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Neamţ au fost înregistrate 16 reclamaţii din partea unor consumatori nemulţumiţi cu privire la produsele şi serviciile financiare prestate de unităţi bancare şi instituţii financiare nebancare. Doar una dintre aceste reclamaţii se referă la un produs financiar, respectiv la un credit imobiliar în franci elveţieni, însă aspectul reclamat nu se referă la modificarea cursului de schimb valutar, ci la faptul că emiterea extrasului de cont la solicitarea consumatorului este un serviciu contracost.

„Pentru abaterile constatate, altele decât cu referire la cursul valutar (respectiv neînregistrarea plăţilor aferente poliţei de asigurare imobil angajat într-un credit imobiliar, nerespectarea procedurii bancare privind blocarea unui card furat), au fost aplicate două amenzi contravenţionale, în valoare de 5.000 de lei, şi s-au dispus măsuri de remediere a deficienţelor”, a declarat inginerul Natalia Hruşcă, comisar şef adjunct al CJPC Neamţ.


COMENTARII

WORDPRESS: 0