Oferta ApaVital Iași pentru Roman: facturare individuală și plata cofinanțării proiectului european

Oferta ApaVital Iași pentru Roman: facturare individuală și plata cofinanțării proiectului european

 

 

Conducerea Primăriei municipiului Roman, câțiva consilieri locali și opt reprezentanți ai presei locale au acceptat joi, 12 aprilie, invitația companiei ApaVital Iași de a efectua o vizită de lucru la sucursalele din Iași și Pașcani, pentru a vedea modul în care funcționează societatea care livrează servicii de apă și canal în aproape tot județul Iași și în câteva comune din județul Neamț. Concluziile principale ale discuțiilor care s-au purtat în mod continuu cu accesul neîngrădit al presei a fost că ApaVital încurajează facturarea individuală și va suporta cofinanțarea pe care Primăria Roman trebuia să o achite pentru proiectul european de extindere a rețelei și a modernizării stației de epurare, câștigat de ApaServ. În plus, la fel cum au făcut și în alte orașe, se va prelua personalul care va dori să-și continue munca alături de noua companie.

În ce a constat vizita la Iași

Compania ApaVital este interesată să preia Romanul, ceea ce înseamnă că municipiul trebuie să iasă din ADI Aqua Neamț și să intre în asociația ARSACIS, astfel încât ApaVital să devină furnizorul de servicii de apă și canal. Vizita a debutat cu o prezentare a sediului companiei din Iași – făcută de către directorul general Ion Popa și directorul tehnic Mihail Doruș -, societate la care lucrează circa 1.200 de angajați și operează în 77 de localități. Pe lângă prezentarea modului în care s-au cartografiat rețelele de apă și canalizare din fiecare localitate, reprezentanții companiei au prezentat și dispeceratul pentru intervenții, care funcționează non-stop, la compartimentul de relații cu publicul lucrând 15  persoane, iar în varianta în care și Romanul ar fi preluat numărul acestora ar crește, pentru a se putea acoperi și problematica din Roman.  Fiecare apel, fie că este o sesizare, reclamație sau solicitare de informații, este înregistrat și păstrat un timp de trei până la șase luni, pentru a verifica eficacitatea echipelor de intervenție, dar și pentru preveni posibilele procese intentate de clienți companiei.

A urmat o vizită în teren la baza operațională și atelierele companiei din cartierul Tătărași. Față de compania ApaServ, reprezentanții ApaVital au stocuri semnificative de piese de schimb și, în același timp, în atelierele proprii, în care lucrează peste 20 de oameni, se fabrică diferite piese de schimb sau se repară cele găsite defecte pe teren. ApaVital are propriul service pentru echipamentele companiei, inclusiv pentru autovehicule. În aceeași bază operațională există și un laborator de metrologie, pentru verificarea apometrelor.

Reprezentanții ApaVital spun că au colaborări cu licee de profil pentru instruirea și, ulterior, încadrarea ca forță de muncă, însă experiența a demonstrat că meseria se transmite din tată în fiu, existând un interes din partea copiilor angajaților de a lucra în cadrul companiei, fără ca acest lucru să fie considerat un soi de „nepotism”.

După cele trei ore petrecute în birourile și atelierele ApaVital – unde toți cei prezenți au fost încurajați să pună orice fel de întrebare -, reprezentanții companiei ne-au condus la cantina societății, construită din lemn, cu patru foișoare, unde invitaților li s-au servit ciorbă de perișoare și grătar de porc și pui cu cartofi la cuptor. Toți angajații companiei pot apela la serviciile cantinei, prețul mesei încadrându-se în limita unui tichet de masă.

Ce beneficii a avut Pașcaniul de la ApaVital

Ulterior, delegația s-a deplasat la Pașcani, unde a vizitat Primăria și sucursala ApaVital din oraș. Municipiul Pașcani, cu o populație mult mai redusă decât a Romanului, a aderat în 2014 la asociația ARSACIS – Asociația Regională de Servicii de Apă și Canal Iași (n.r. – echivalentul ADI AQUA Neamț), automat beneficiind de serviciile operatorului regional ApaVital. Spre deosebire de Roman, Pașcaniul încă mai are rețea de termoficare centralizată, ceea ce înseamnă apometre pe apă rece și apă caldă, iar blocurile nu erau, la acel moment, organizate pe sistemul asociațiilor de proprietari, lucru care a fost, între timp, reglementat.

Dacă în Roman există câteva scări de bloc unde funcționează facturarea individuală cerută de cetățeni, în Pașcani la acest moment există facturare individuală pe apometru cu telecitire, pe branșament pe orizontală pe casa scării și pe scară. „Nu a fost un proces ușor, dar am gândit nu din punct de vedere politic, ci din punct de vedere economic. A fost de muncă inclusiv pentru a le explica oamenilor că orice investiție pe casa scării este a proprietarilor, dar, cu firma din subordinea municipalității și cu plata în rate, s-a reușit realizarea branșamentului pe orizontală pe scări de bloc și, automat, încheierea de contracte individuale, care au condus la eliminarea pierderilor din rețeaua de pe scară. ApaVital a investit în acești trei ani peste un milion de euro și două milioane de lei, iar în anul acesta vor mai investi încă trei milioane de lei”, a declarat Dumitru Pantazi, primarul municipiului Pașcani.

Concluziile vizitei

Municipiul Roman, prin asocierea la ADI AQUA Neamț și desemnarea ApaServ ca operator a serviciului de apă și canalizare, a beneficiat de un proiect european cu finanțare de circa 27 de milioane de euro, de extindere a rețelelor și modernizarea stației de epurare.

„Din ceea ce am văzut astăzi, ApaVital este o companie «sănătoasă», care în 15 ani a avut același management. Trebuie să știm, la acest moment, condițiile ce ne vor fi impuse dacă vom părăsi ADI AQUA Neamț, însă, în urma negocierilor purtate cu reprezentanții companiei ApaVital Iași, aceștia și-au asumat plata sumelor pe care noi trebuia să le achităm în cadrul proiectului european derulat de ApaServ Neamț și, în același timp, vor prelua partea din masterplanul nou realizat deja de ApaServ pentru Roman și care urmează a fi depus pentru accesarea de noi fonduri europene. Cea mai mare dorință a romașcanilor este aceea de a beneficia de facturare individuală. Unul dintre beneficiile oferite de ApaVital este acela că prețul apei este de 6,72 de lei pe metrul cub, față de 7,50 lei oferit de ApaServ. Am informații că deja s-a dat aviz favorabil de la ANRSC pentru creșterea tarifului perceput de ApaServ în Neamț. Am și o serie de alte nemulțumiri legate de societatea ApaServ, în sensul că există loc de mai bine. Deschiderea arătată de ApaVital pentru încheierea de contracte individuale este un atu important”, a declarat primarul Lucian Micu.

Reprezentanții ApaVital au explicat faptul că pentru asigurarea apei potabile în Roman vor fi folosite conducta de la Timișești, de unde apa vine prin cădere, deci fără costuri de energie electrică, precum și stația de captare de la Pildești, unde se folosește energie electrică, la fel ca și la cele două stații de repompare din Roman, din zona Gării, respectiv a Arhiepiscopiei. La nivelul companiei ApaVital, pentru cei care au facturare individuală este implementat și sistemul de autocitire, practicat și de alți furnizori de servicii de utilitate publică, informații care se pot trimite prin call-center-ul companiei.

Atât reprezentanții ApaVital Iași, cât și cei ai Primăriei Pașcani, au recomandat realizarea branșamentului pe orizontală pe scară, ce ar presupune un cost de 6-700 de lei pe apartament. Primarul Lucian Micu spune că aproximativ 90% dintre blocurile din Roman au apometre de scară. Această investiție trebuie făcută de compania care furnizează serviciile de alimentare cu apă și canalizare. Ulterior, proprietarii de pe respectiva scară de bloc pot opta pentru a-și instala un apometru cu telecitire sau a realiza un branșament pe orizontală pe casa scării. În cazul în care se optează pentru un apometru cu telecitire se încheie un contract individual, numai că atunci se vor plăti și eventualele pierderi de pe rețeaua internă a scării. În cazul unui branșament pe orizontală, se încheie o convenție la contractul cu asociația de proprietari, cu facturare și plată individuale, astfel încât dispare pericolul debranșării pentru cel care a plătit, se elimină pierderile, dar și posibilitatea furtului de apă între vecini. Municipiul Pașcani a ajuns, în acești trei ani, la o individualizare a contractării cu ApaVital pentru unul din cinci apartamente.

Primarul Lucian Micu a cerut explicații vizavi de realitatea din Roman, unde aproape în fiecare bloc sunt apartamente în care proprietarii locuiesc peste hotare. Pentru că legea spune că branșarea pe orizontală se poate face doar pentru toți locatarii, reprezentanții ApaVital spun că pot face un „compromis” pentru ce cei plecați peste hotare să facă parte din rețea și să fie debranșați pe perioada în care nu locuiesc efectiv acolo.

Oferta companiei ApaVital vine, în schimb, cu o veste proastă, pentru ceea ce înseamnă plata apei de ploaie, apa meteorică, apă care va trebui achitată de instituții publice și agenții economici, astfel: „Conform Contractului de furnizare/prestare a serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare, stabilirea cantităţii de apă pluvială (Qm) preluată în reţeaua de canalizare se determină prin înmulţirea cantităţii specifice de apă pluvială comunicată de Autoritatea Naţională de Meteorologie pentru luna anterioară emiterii facturii, cu suprafeţele totale ale incintelor construite şi neconstruite, declarate de fiecare utilizator (cu excepţia persoanelor fizice si a asociaţiilor de proprietari/locatari), verificate cu datele din actul de proprietate şi cu coeficienţii de scurgere recomandaţi de SR 1846-1:2006, şi anume: 0,85 – pentru suprafeţele construite (SC); 0,05 – pentru suprafeţe neconstruite (SN), utilizând relaţia de calcul analitic: Qm = (SC X 0,85 + SN X 0,05) X K,  unde: K = cantitatea specifică de apă pluvială comunicată de Autoritatea Naţională de Meteorologie pentru luna anterioară emiterii facturii (exprimată în mc/mp).”

De-a lungul discuțiilor, s-a lăsat de înțeles că reprezentanții ApaServ nu vor lăsa foarte ușor municipiului Roman alegerea unui alt operator, iar în lipsa unei soluții diplomatice se poate ajunge și la litigii în instanță, dar ale căror soluționare nu poate fi contra interesului romașcanilor de a beneficia de servicii de calitate la prețuri rezonabile.

 

 

 

 


COMENTARII

WORDPRESS: 4
  • alex alex 8 luni

    E o treaba buna asta cu facturarea individuala.Daca face si Rossal-ul asta,poate scapam de lipitorile din asociatii si se reduc cheltuielile ptr proprietari.Ramane femeia de serviciu in locul careia se poate apela la o firma de curatenie si lumina pe casa scarii.Sper sa scapam de administratori,presedinti,cenzori,etc.Sa aveti succes cu pasul asta!!!

  • asociatiile nu o sa dispara ca au rolul lor in administratia publica,dar e bine daca vine apavital iasi ca apaserv nu rezolva niciodata la timp problema canalizarii,nu veneau niciodata la timpsi se infundau canalele se deversau in subsolurile blocurilor si va dati seama ce miros rahat ce se facea.nu spalau iciodata canalele ca ziceau ca nu au masina la roman sau e stricata si se apela la locato contracost pe banii locatarilor,ce mai ,sa dispara apaserv din roman

  • Gigi 8 luni

    Sper ca primarul sa fie destept si sa accepte oferta

  • Dima Gheorghe 8 luni

    Pai cum sa dispara Asociatiile de locatari, de unde s-ar mai infrunta atatia inclusiv salariattii primariei.
    Poate o sa ne auda si pe noi cineva vreo data si o sa scapam de atatia trantori care nu fac nimic si traiesc pe spinarea noastra.