Munca în folosul şcolii taie pofta de scandal a elevilor

ISJ Neamţ a comandat un studiu la nivel de judeţ pentru a afla care sunt cauzele violenţei şcolare, dar şi cum poate fi remediată situaţia, prin prisma elevilor, a profesorilor şi părinţilor. Conform studiului, în şcoli predomină violenţa verbală. Aplicarea cu stricteţe a regulamentelor şcolare şi măsurile educative pot reduce violenţa în rândul elevilor.

Cu ce forme de violenţă ne întâlnim în şcoli, care sunt cauzele care determină violenţa în mediul şcolar, de ce unii copii adoptă modalităţi de comportament violent în relaţiile lor cu colegii, cu prietenii, cu profesorii, cu părinţii, de ce unii profesori instituie relaţii de putere exprimate prin violenţă la adresa elevilor şi care sunt metodele prin care se poate corija această stare de fapt sunt doar câteva dintre întrebările pe care şi le pun toţi cei care au legătură cu şcoala şi la care au căutat răspuns specialiştii din cadrul Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională (CJRAE) Neamţ. Studiul a fost comandat de Inspectoratul Școlar Judeţean (ISJ) Neamţ şi s-a bazat pe răspunsurile oferite la chestionare specifice de 645 de elevi de gimnaziu şi de liceu, din mediul rural şi urban, de 111 profesori aleşi aleator din diverse şcoli şi licee şi 508 părinţi, mame şi taţi din mediul rural şi urban.

violenta copii scoalaViolenţa verbală predomină în şcolile de la oraş

Concluziile desprinse din raport scot în evidenţă faptul că cei mai mulţi dintre elevi sunt martori la scene de violenţă verbală. Conform studiului, cele mai multe astfel de discuţii, pe ton ridicat, tachinări şi porecle, se aud în şcolile din oraşe. Însă, în cazul discuţiilor aprinse dintre profesori şi elevi, acestea se petrec mai mult în şcolile de la ţară. „Elevii din mediul rural consideră ca fiind mult mai frecvente actele de violenţă dintre elevi şi profesori în şcolile în care învaţă, Majoritatea elevilor indică indisciplina la ore şi obrăznicia ca fiind principalele forme de manifestare a violenţei elevilor faţă de profesori”, spune directorul CJRAE Neamţ, profesor Melania Pleşa.

În ceea ce priveşte cauzele, atât profesorii, cât şi părinţii, consideră că principalii factori cauzatori ai comportamentelor violente între elevi sunt reprezentaţi, de cele mai multe ori, de către anturajul nepotrivit al copilului. „Se impune, însă, o diferenţiere. În timp ce profesorii consideră că un comportament violent are la bază şi o educaţie precară oferită elevului de către familia sa, părinţii consideră că rolul lor nu este atât de important în ceea ce priveşte educaţia non-violentă. Părinţii consideră că stresul şcolar resimţit de către copiii lor este principalul factor al comportamentelor deviante”, a precizat directorul Melania Pleşa.

Părinţii şi profesorii au păreri divergente şi în ceea ce priveşte soluţionarea unui conflict. Conform răspunsurilor primite în chestionare, în timp ce profesorii gestionează situaţiile conflictuale prin puterea exemplului şi a dialogului eficient, părinţii dau mai multă importanţă tonului ridicat şi ameninţărilor atunci când trebuie să se facă înţeleşi şi ascultaţi de copii. Dacă elevii de gimnaziu se implică activ în aplanarea unor astfel de conflicte, liceenii sunt mai blazaţi şi, în cazul în care asistă la o astfel de dispută verbală între colegi, preferă să-i lase să încheie singuri conflictul sau aşteaptă ca factorii de decizie să intervină pentru a pune capăt discuţiei.

Munca în folosul şcolii, măsură apreciată de elevi

În ceea ce priveşte măsurile care se pot lua, părerile profesorilor sunt împărţite. Cadrele didactice din mediul rural merg, în continuare, pe înştiinţarea părinţilor în timp ce, pentru profesorii de la oraş, aceasta constituie deja o cauză pierdută pentru îndreptarea copiilor violenţi. Aplicarea cu stricteţe a prevederilor regulamentelor şcolare reprezintă, în opinia profesorilor şi părinţilor, cea mai bună metodă pentru a ţine în frâu fenomenul violenţei şcolare. Măsurile educative sunt considerate de către elevi cele mai eficiente. „Un număr foarte mare de elevi consideră că cele mai eficiente măsuri pentru reducerea comportamentelor violente în şcoală sunt cele de tip educativ: muncă în folosul comunităţii şi al şcolii, activităţi educative suplimentare pentru explicarea cauzelor şi consecinţelor violenţei, consiliere psihopedagogică”, a precizat directorul CJRAE.
Concluziile desprinse din acest raport arată că există modalităţi prin care se poate reduce violenţa în mediul şcolar. „Identificarea timpurie a elevilor cu potenţial violent şi valorificarea calităţilor şi aptitudinilor elevilor care au comis acte de violenţă, fără a pune accent doar pe sancţiune, sunt câteva dintre măsurile cu care se poate lupta împotriva violenţei din mediul şcolar. De asemenea, este necesar ca elevii să fie încurajaţi să-şi exprime propriile păreri, iar regulamentul şcolar  ar trebui să devină un instrument real în mâna profesorilor. Este foarte importantă şi derularea unor programe de informare a elevilor privind modalităţile de gestionare a unor situaţii concrete de violenţă, pe tema autocontrolului, a negocierii conflictelor, a comunicării şi a mijloacelor de autoapărare”, a spus profesor Melania Pleşa.


COMENTARII

WORDPRESS: 3
  • parinte 6 ani

    Elevul trebuie cosiliat si aratat ce este bun si ce nu este bun, trebuie discutat cu el , aflat ce gandeste si apoi ,,pedepsit ,,nu trebuie eliminat ca pe o chestie care nu mai poate fi recuperata .

    • anca 6 ani

      draga parinte, consiliaza-l cit vrei acasa si arata-i ce e e bine si ce nu, insa la scoala exista un regulament care trebuie respectat,care prevede sanctiuni si care le este prezentat elevilor, acestia stiind foarte bine ce ii asteapta in momentul in care calca pe bec.de ce mama dracului au impresia majoritatea parintilor ca noi, profesorii, trebuie sa suportam tot felul de mojicii din partea elevului si ca noi suntem singurii vinovati in cazul in care odrasla se rateaza?

  • parinte 6 ani

    Pentru ca stimata profesor Anca, sunt foarte multi profesori si din oras si de la tara care numai de educatie nu se ocupa , au alte preocupari la scoala , dar scuze pentru tine se pare ca nu faci lucruri de care sa ti fie jena .