Prima paginăPolitica

Ministrul Transporturilor a prezentat la Roman soluțiile pentru problemele de infrastructură

Ministrul Transporturilor a prezentat la Roman soluțiile pentru problemele de infrastructură

Dimensiune text

 

Vineri dimineață, 6 martie, ministrul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, Lucian Bode, s-a aflat în municipiul Roman, la invitația oficialilor locali – deputatul PNL Laurențiu Leoreanu, deputatul PNL Mugur Cozmanciuc, președintele PNL Neamț, și primarul Lucian Micu –, alături de care a prezentat soluțiile pe care ministerul pe care îl conduce le va aplica, în perioada imediat următoare, pentru rezolvarea unor probleme de infrastructură rutieră ale municipiului și ale zonei Moldovei.

Ministrul Lucian Bode a dat detalii despre stadiul documentațiilor autostrăzilor Moldovei, A8 Târgu Mureș – Tîrgu Neamț – Iași – Ungheni și A13 Brașov – Bacău, precum și despre cele ale drumului de mare viteză A7, Ploiești – Buzău – Focșani – Bacău – Pașcani – Suceava – Siret. De asemenea, Lucian Bode a vorbit și despre necesitatea reluării demersurilor pentru noua mare variantă ocolitoare a municipiului Roman, a cărei documentație tehnică a rămas la stadiul anului 2010.

În privința municipiului Roman, ministrul Transporturilor a vorbit despre lucrările de asfaltare ale tronsonului din DN2 – E85 care tranzitează orașul, despre stadiul demersurilor pentru construcția unei pasarele rutiere peste liniile de cale ferată de la ieșirea din Roman spre Iași și despre soluțiile de reabilitare temporară a actualei trecerii la nivel cu calea ferată, până la realizarea pasarelei.

După conferința de presă, ministrul Lucian Bode a efectuat o vizită în teren, alături de deputații Cozmanciuc și Leoreanu și de primarul Lucian Micu, în zona trecerii la nivel cu cale ferată de la ieșirea din Roman spre Iași, acolo unde, împreună cu oficiali ai Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Iași și ai CFR, a discutat despre termenele pe care le va presupune lucrarea de reabilitare a trecerii la nivel cu calea ferată.

„Romanul a primit, la prima oră a zilei de astăzi, vizita ministrului transporturilor – Lucian Bode, care a răspuns invitației făcute de mine și de deputații Mugur Cozmanciuc și Laurențiu Dan Leoreanu pentru a rezolva două dintre problemele importante de trafic – modernizarea E85 de pe raza orașului și reabilitarea trecerii la nivel cu cale ferată până la realizarea unei pasarele.

Au început demersurile pentru ca cei aproximativ șase kilometri din drumul european ce traversează Romanul să fie reabilitat de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), de altfel noi am și dat acest drum în administrarea companiei, pentru a realiza investiția. Cu ministrul Lucian Bode am fost și la trecerea la nivel cu calea ferată, unde problema care ține lucrurile pe loc este aceea că liniile sunt exploatate și de firme private, nu doar de CFR. În urma discuțiilor, s-a stabilit ca toți factorii responsabili să se întâlnească marți, 10 martie, la Ministerul Transporturilor și să găsească soluția pentru ca CFR să repare cu dale trecerea, iar apoi să recupereze sumele de la ceilalți utilizatori ai liniilor de cale ferată. Săptămâna viitoare vom ști și care sunt termenele de finalizare a acestei lucrări, care va oferi o perioadă confort și siguranță în trafic. Între timp, se lucrează la caietul de sarcini pentru studiul de fezabilitate și proiectul tehnic, bugetate pentru anul acesta, și care vor fi gata într-un an, după care se va demara procedura de execuție a unui pasaj suprateran pentru trecerea la nivel cu calea ferată.

O veste bună este că guvernul și-a asumat revizuirea documentației pentru o nouă variantă ocolitoare, de 15 kilometri, iar ulterior să se decidă dacă Primăria Roman sau CNAIR va atrage fonduri europene pentru realizarea investiției. Și pentru Autostrada Unirii s-au făcut demersuri, inclusiv pentru tronsonul Iași – Tîrgu Neamț, însă ministrul Bode a declarat că vrea să discute mai întâi în ședința de Guvern subiectul, iar abia apoi să ofere un angajament clar cu termene de finalizare a documentațiilor și termene de execuție pe fiecare tronson.

Săptămâna viitoare, voi reveni să vă comunic ceea ce s-a stabilit la Ministerul Transporturilor cu privire la rezolvarea problemei de la trecerea de cale ferată”, a precizat după întâlnire primarul Lucian Micu.

 

Principalele declarații ale ministrului Transporturilor, Lucian Bode:

– Am auzit foarte multe neadevăruri în spațiul public, în ultima perioadă, campanii publice de dezinformare a populației, cum că guvernul liberal nu finanțează varianta ocolitoare Bacău, că avem o problemă de mediu, la Uniunea Europeană, că nu mai susținem autostrada Brașov – Bacău, spuse, din păcate, din gura unor oficiali, reprezentanți ai PSD. Ieri, la Bacău, am lămurit foarte clar, în prezența constructorului, că nu avem nicio obligație neonorată față de constructor, suntem cu plățile la zi, un stadiu fizic îmbucurător, de peste 60%, ceea ce ne permite să spunem că acest obiectiv important pentru Bacău și pentru Moldova va fi finalizat înainte de termen.

– Am explicat exact cum răspundem Comisiei Europene pentru a beneficia de fonduri europene. Din acest motiv, pot să spun clar că nu mai există nicio îndoială că noi ne facem temele și că riscul de a opri finanțarea este egal cu zero.

– De asemenea, unii au făcut campanii publice de dezinformare a populației cu privire la autostrada A13 Brașov – Bacău. Noi, după câteva luni, am venit, iată, pe data de 4 martie, am semnat raportul procedurii, am desemnat câștigătorul, cel care va realiza studiul de fezabilitate și proiectul tehnic, astfel încât, într-un termen bine definit, acest obiectiv important pentru Moldova să fie scos la licitație pentru execuție.

– Vă spun astăzi, cu toată responsabilitatea, că toate proiectele își au locul lor important pe harta infrastructurii din Moldova. Am să spun încă o dată că nu există concurență între proiectele de infrastructură, ele sunt complementare și absolut necesare pentru a avea o rețea extinsă și interconectată de infrastructură rutieră rapidă de transport în România.

– Am avut nenumărate discuții pe marginea drumului național DN2 din interiorul localității Roman. Am ajuns la o concluzie – și nu este singura localitate unde decizia noastră se va aplica – în legătură cu cine intervine pe porțiunea din interiorul localității. Astfel, vom realiza toate demersurile procedurale astfel încât cei șase kilometri din interiorul localității să-i preluăm la CNAIR și să-i finanțăm și să-i reabilităm.

– În ceea ce privește problema pasajului rutier peste calea ferată de la ieșirea din Roman spre Iași, am reușit să finalizăm, după două vizite în teren ale experților noștri, caietele de sarcini pentru studiul de fezabilitate și proiectul tehnic. Am bugetat acest obiectiv, sunt 600.000 de lei din bugetul de stat, respectiv din surse proprii. Într-un an de zile, cel care va câștiga licitația va trebui să pună pe masă studiul de fezabilitate și proiectul tehnic și să demarăm procedurile pentru licitația în vederea execuției pasajului rutier peste calea ferată. Iată că am făcut un pas după ce, ani de zile, acest lucru a fost solicitat, dar, din păcate, nu s-a găsit deschidere către cei care au guvernat înaintea noastră.

– După cum știți, avem un studiu de fezabilitate și un proiect tehnic pentru Varianta Ocolitoare Roman, cei aproximativ 15 kilometri. Este o documentație care trebuie revizuită, pentru că este din 2010, valoarea ei este undeva la 330 de milioane de lei, dar documentația va trebui să fie revizuită. Suntem dispuși să realizăm revizuirea acestei documentații și, împreună, să găsim sursele de finanțare pentru acest obiectiv.

Urmează să modificăm legislația în așa fel încât să vedem dacă, pe finanțare europeană pentru astfel de obiective, vor avea un culoar mai bun autoritățile locale. Pentru că suntem la final de exercițiu financiar 2014 – 2020 n+3, există posibilitatea ca să rămână necheltuiți o parte din bani, pe anumite axe, și să avem un buget posibil pentru finanțarea unor astfel de obiective. Astfel, vream să fim pregătiți, pentru o documentație matură, actualizată, în a accesa finanțare europeană fie prin CNAIR, fie prin autoritățile locale.

– În ceea ce privește drumul de mare viteză Ploiești – Buzău – Focșani – Bacău – Pașcani – Suceava – Siret – pentru că și aici au fost foarte multe discuții că nu avansăm sau că nu susținem acest obiectiv – la cele șase sectoare în acest moment, avem pentru patru dintre acestea semnat contractul pentru realizarea documentației: Ploiești – Buzău, Buzău – Focșani, Focșani – Bacău, Bacău – Pașcani. Aceste contracte sunt în derulare, cu termen de finalizare sfârșitul anului, noiembrie 2020, respectiv ianuarie 2021. După ce se predă documentația, începem procedura de licitație pentru execuția acestor tronsoane.

În ceea ce privește ultimele două tronsoane, Pașcani – Suceava și Suceava – Siret, noi am publicat ofertele pe SICAP pe 27 februarie, în procedură de achiziție publică, și termenul de depunere a ofertelor este 23 aprilie.

– Sunt foarte multe proiecte care vizează dezvoltarea infrastructurii de transport din regiunea Moldovei. Când am venit la guvernare, am spus că niciun proiect de infrastructura de transport din România aflat în derulare nu va fi blocat, toate proiectele pe care le-am găsit în execuție le finanțăm și încercăm să le dăm în trafic. Pe 24 decembrie am dat în trafic 21 de kilometri din autostrada Lugoj – Deva lotul 3, pe care l-am găsit, când am venit la minister, „muzeu”.

– De asemenea, am găsit proiecte blocate, cum sunt cele de pe autostrada Transilvania, care stau de un an – doi ani de zile în clarificări, solicitate de cei care vor să participe la achiziție sau de ANAF. Iată că după câteva luni suntem în măsură să spunem că tronsoane importante din autostrada Transilvania s-au clarificat, sunt încărcate pe SICAP și deja primul termen pentru un tronson este 9 martie, când se așteaptă ofertele pentru tronsonul Nușfalău  – Suplacu de Barcău.

Sunt și alte tronsoane pe care le vom scoate la licitație în luna martie, pentru că am decis să răspundem cu celeritate la aceste clarificări și să scoatem la licitație toate tronsoanele de autostradă din România care de ani de zile, din păcate, erau blocate. Încercăm – și iată că și reușim – să deblocăm proiecte importante de infrastructură și, bineînțeles, să dăm drumul la proiecte noi. Aceasta este abordarea guvernului liberal în privința infrastructurii de transport din România.

– În ceea ce privește autostrada A8 Târgu Mureș – Tîrgu Neamț – Iași – Ungheni, noi am decis să anulăm parteneriatul public-privat, am preluat la Ministerul Transporturilor, în urmă cu câteva zile, de la Comisia Națională de Prognoză, inclusiv acest obiectiv, componenta de mijloc, mă refer tronsonul Tîrgu Neamț – Iași. Voi merge în guvern cu o informare prin care voi propune soluții.

Concret, noi avem astăzi finanțare pentru revizuirea studiului de fezabilitate pe componenta Târgu Mureș – Tîrgu Neamț, aproximativ 211 kilometri, finalizăm actualizarea documentației, ea este bugetată, aproximativ 15,9 milioane de lei, asigurată integral din bugetul anului 2020, din fonduri europene.

De asemenea, avem bugetul asigurat, 9 milioane de lei, tot din fonduri europene, pentru actualizarea documentației pentru sectorul Iași – Ungheni. Pentru componenta de mijloc vom face același lucru și am început demersurile către Comisia Europeană pentru a obține fonduri în vederea revizuirii studiului de fezabilitate.

Când noi vom avea finalizate, în aproximativ un an, un an și jumătate, documentațiile pentru toate cele trei tronsoane, atunci putem spune cât costă și din ce surse le finanțăm și cum le executăm.

 

 

 

COMENTARII

WORDPRESS: 0