Meserii tradiționale țigănești printre formule chimice și hărți

Elevii de la Școala nr. 2 au în orar un opțional interdisciplinar care îmbină tradițiile romilor cu noțiuni de chimie și geografie. Suportul de curs a fost creat de profesoara Judith Găină.

 

 

Elevii clasei a VII-a de la Școala nr. 2 au început, în luna septembrie, studiul unei discipline în premieră: „Romii între tradiții și contemporaneitate”, un obiect de studiu opțional care îmbină cunoștințe din geografie, fizică și chimie cu cele legate de istoria și tradițiile romilor.
Inițiativa introducerii acestei discipline aparține profesoarei de chimie Judith Găină (foto), de la Școala nr. 2, care, alături de profesorul ieșean de geografie Viorel Paraschiv, este și autoarea manualului.

Plecînd de la meseriile tradiționale ale romilor, elevii află, parcurgînd manualul, modalitățile de prelucrare ale principalelor metale, proprietățile fizice și chimice ale acestora și învață geografie plimbîndu-se pe întreg teritoriul țării pentru a vizita diferite comunități rome.

Mi-am dorit să nu fie o carte strict informativă și cred că am reușit. Este un obiect relaxant, în cadrul căruia elevii află multe lucruri necunoscute de ei despre istoria și tradițiile neamului, care îi obligă să discute cu părinții, să se intereseze și să vină cu noutăți la ore. Copiii s-au recunoscut în fotografiile din carte, făcute cu prilejul diverselor activități desfășurate în școală, au recunoscut vasele aduse de acasă și fotografiate și sînt foarte interesați să afle mai multe. Întrebările pe care le pun la oră, dovadă a faptului că le-am trezit interesul și dovadă a faptului că au discutat și în familie despre cele aflate la școală, mă fac să apreciez demersul meu ca unul pozitiv„, a spus profesoara Judith Găină.

După 20 de ani, din care zece în calitate de director, petrecuți în una din cele mai grele școli din județ, frecventată majoritar de copii de etnie romă și în care sînt integrați și copii cu cerințe educaționale speciale, Judith Găină spune că această carte nu s-ar fi născut dacă nu ar fi avut tăria să reziste și să creadă că lucrurile se pot schimba în bine.
Sînt o optimistă incurabilă și știu că în fiecare om există și o parte bună, oricît ar fi de mică. Orice copil este o creație unică și este păcat să nu-l valorizăm. Pentru cineva venit din afară, care a lucrat într-o școală obișnuită, este greu de înțeles bucuria pe care o am văzînd că, de exemplu, după un semestru de școală, copiii din clasa I au învățat să salute și să stea frumos în bancă. Lucrurile care pentru alții ar reprezenta doar niște activități perfect normale, pe care le fac din obișnuință sau pe care aproape nici nu le bagă în seamă, pentru noi reprezintă mari realizări, pentru că știm de unde am pornit. Gîndul de a scrie această carte mi-a încolțit în minte cînd mă aflam în vizită într-o școală din Italia, în cadrul unui proiect Comenius. În școala în care ne aflam învățau copii din 14 etnii și directorul ne-a spus că la începutul fiecărui an studiază istoria fiecărei etnii. Mi s-a părut o formă de respect. Eu trebuie să-l cunosc pe cel cu care lucrez și să înțeleg că în ochii lui eu sînt cel diferit„, a spus Judith Găină.


COMENTARII

WORDPRESS: 0