„La Fundația Anton Durcovici, Dumnezeu lucrează prin oameni”

„La Fundația Anton Durcovici, Dumnezeu lucrează prin oameni”

 

 

Numărul instituțiilor de învățământ din Roman s-a îmbogățit, din acest an, cu o nouă grădiniță, gestionată de Fundația „Anton Durcovici” ce funcționează pe lângă Biserica Romano-Catolică „Sfânta Tereza” din Roman, proiect al părintelui paroh Pavel Chelaru. Licențiat în asistență managerială și cu un master în jurnalism, Dragoș-Cosmin Toma (foto) a avut curajul de a lua pe umeri conducerea Fundației și continuarea proiectelor sale. După un an de activitate, acesta a acceptat să ne povestească ce a însemnat bilanțul primului an pentru Fundația „Anton Durcovici”.

Reporter: Cum arată, după un an de zile, bilanțul Fundației „Anton Durcovici” din Roman?

Dragoș-Cosmin Toma: Bilanțul, după primul an de funcționare, ne încurajează să mergem mai departe. În doar zece luni de la deschiderea oficială, ne-am atins obiectivul stabilit pentru 2018, acela de a face primul pas spre o școală catolică prin deschiderea unei grădinițe cu program prelungit. Acesta a fost, practic, și cel mai solicitant obiectiv la care am lucrat și, cum era de așteptat, cel care mi-a adus cea mai mare bucurie. Apoi, sigur că au urmat satisfacții în urma fiecărui eveniment cultural organizat pentru romașcani, pentru cei care am lucrat întotdeauna. În cifre, bilanțul arată astfel: în doar zece luni de zile s-au finalizat lucrările de reconstrucție și renovare la o clădire ce însumează 500 de metri pătrați suprafață utilă și s-au făcut dotările necesare pentru deschiderea grădiniței, au fost organizate șase activități cultural-religioase, au fost semnate șase contracte de parteneriat, au fost obținute două proiecte cu finanțare și au fost găzduite trei evenimente ale altor instituții partenere. În acest moment, Fundația are un efectiv de șase angajați, compus din director, educatoare, asistent medical și îngrijitoare.

Rep.: Cum au fost începuturile procesului de înființare a fundației?

D.T.: Începuturile sigur că aduc și o nesiguranță, dar în curtea primei Biserici din orașul natal și sub numele unui patron ocrotitor, lucrurile se schimbă. Părintele Pavel Chelaru, parohul Bisercicii „Sfânta Tereza”, a fost cel care a avut viziunea de a schimba lucrurile în bine pentru toți romașcanii, nu doar pentru cei catolici. Astfel, a propus episcopului Diecezei de Iași, PS Petru Gherghel schimbarea destinației fostei case de cateheză și înființarea unei fundații, propunere ce a fost analizată și acceptată ulterior. «Cu adevărată speranță și binecuvântare» au fost cuvintele PS Petru Gherghel scrise pentru preotul paroh. Pe data de 2 octombrie 2017, Fundația a fost constituită prin sentință judecătorească, iar pe 15 noiembrie m-am alăturat acesteia. Practic, am fost cooptat de membrii fondatori pentru a face ca lucrurile să se miște, și sigur că nu pot spune că nu au existat dificultăți. Găsirea personalului pentru grădiniță sau birocrația sunt doar două exemple.

Rep.: Cum colaborează membrii echipei fundației și cum vă sprijină comunitatea?

D.T.: Când vorbim de echipă, putem să o împărțim: pe de o parte consiliul director și pe cealaltă parte membrii care au aderat la obiectivele Fundației: școala, cultura și sprijinirea cazurilor sociale. Consiliul director numără șase membri, fiecare având un rol bine definit: președinte, vicepreședinte, secretar, cenzor, jurist și consilier spiritual. Toți sunt oameni de la care eu am avut și am ce învăța. Apoi, sunt membrii care au semnat o adeziune – aproximativ 400. Prin semnătura lor s-au angajat cumva să ne susțină, să ne încurajeze. Comunitatea este lângă noi prin participarea la evenimente, prin donații sau sponsorizări. Biserica ne este și ne va fi alături prin orice mijloace, pentru că suntem o instituție fondată la umbra ei și purtăm numele unei personalități bisericești, iar autoritățile locale au onorat fiecare invitație făcută și ne-au sprijinit atunci când le-am cerut ajutorul.

Rep.: Cum v-au ajutat în cadrul fundației experiențele anterioare și ce înseamnă responsabilitatea conducerii acestei fundații?

D.T.: Dacă aș spune că anii petrecuți în televiziune nu au contat, aș minți. Profesia de jurnalist este una care mi-a adus enorm de multe satisfacții, prin oamenii pe care i-am cunoscut și mi-au devenit prieteni. În aproximativ șase ani petrecuți în diferite redacții am cunoscut câte puțin din toate, inclusiv din ceea ce ar presupune o fundație, dar nu m-am gândit niciodată că voi conduce una. Însă eu cred că Dumnezeu lucrează prin oameni. Responsabilitatea nu mi-e străină, pentru că am fost redactor și redactor șef. Însă acum este cu totul altceva: vorbim despre viitorul unei generații de copii ai căror părinți au avut încredere în instituție și, implicit, în mine. Este vorba despre un proiect care îmbunătățește categoric locul în care eu m-am născut și am crescut, Romanul.

Rep.: De ce a fost nevoie ca Biserica Catolică să aibă o asemenea inițiativă?

D.T.: Școala s-a născut la umbra Bisericii, iar învățământul catolic este recunoscut ca fiind unul de elită. Încercările de a renaște aici, în zona noastră, o școală care să urmărească educația integrală au fost multe în decursul timpului, însă, de această dată, reușita se datorează credincioșilor romașcani. Nucleul Fundației este din parohia „Sfânta Tereza”, acesta cuprinzând în lista de obiective și revitalizarea spațiului cultural din Roman, prin crearea de evenimente de un înalt nivel și sprijinirea cazurilor sociale.

Rep.: Cum au decurs lucrările de reamenajare a imobilului în care funcționează grădinița?

D.T.: Lucrările au fost ample și realizate în timp util. Au presupus, în linii mari, realizarea scării de evacuare în caz de urgență, realizarea unei rampe de acces, recompartimentarea spațiilor, montarea sistemului de termoficare, termoizolarea clădirii, proiectarea și realizarea instalației de alimentare cu energie electrică, proiectarea și realizarea instalației de detecție, semnalizare și alarmare în caz de incendiu, realizarea pardoselei conform cerințelor actuale pentru unități de învățământ, a grupurilor sanitare și, implicit, mobilarea.

Rep.: Care este locul Grădiniței fundației între celelalte unități de învățământ preșcolar din Roman și cât de îndepărtat ar fi orizontul la care fundația va gestiona, pe lângă grădiniță, și o școală proprie?

D.T.: Programul educațional dezvoltat în grădiniță este în concordanță cu programa Ministerului Educației, centrându-se pe formarea copilului, prin metode interactive moderne, într-un spirit autentic al comuniunii și responsabilității. Ne adresăm familiilor care doresc să fie în parteneriat conștient și activ cu Biserica și Grădinița, pentru formarea copiilor, într-un mediu în care se simt ocrotiți, înconjurați de atenție și afecțiune. Orizontul de care amintiți poate fi atins. În primul an am făcut primul pas, iar acum este firesc să continuăm cu al doilea, iar acesta este în mod categoric școala.

Rep.: Activitățile cultural-religioase ocupă un loc important în activitatea fundației. Care este rolul și locul acestor inițiative între celelalte activități ale fundației?

D.T.: Activitățile culturale reprezintă unul din cei trei piloni ai Fundației. În acest an, am urmărit să facem cunoscută personalitatea Episcopului martir Anton Durcovici. Fiecare conferință a fost susținută de invitați care au avut o legătură directă cu acesta și, în plus, a cuprins momente artistice ale tinerilor romașcani. În 2019, vom continua activitatea culturală, printr-un program la care lucrăm în acest moment.

Rep.: Care sunt planurile de viitor ale fundației și ale directorului său?

D.T.: Pe termen scurt, ne pregătim pentru aniversarea unui an de zile de la deschiderea oficială, aniversare planificată să aibă loc duminică, 9 Decembrie. Pe termen lung, ne dorim să așezăm Grădinița „Anton Durcovici” în topul celor mai bune unități de învățământ preșcolar și, bineînțeles, continuitatea acesteia, prin deschiderea școlii. Personal îmi doresc să mă concentrez pe acest ultim deziderat și poate, într-o zi, să revin în presă.

Grădinița Fundației „Anton Durcovici”

 

 

 


COMENTARII

WORDPRESS: 0