Gestionarea deşeurilor costă ca în UE

Proiectul privind sistemul de management integrat al deşeurilor va primi finanţare de la fiecare localitate din judeţ. Romanul va plăti peste 970.000 de lei. Alte cheltuieli conexe se ridică la 400.000 de lei.

Municipiul Roman va plăti aproape 1.000.000 de lei pentru proiectul de management integrat al deşeurilor în judeţ. Contribuţia proprie a Consiliului Local al municipiului Roman la cofinanţarea proiectului va fi în valoare totală de 970.218,01 lei inclusiv TVA. Practic, Consiliul Local Roman va participa cu 2% din valoarea finanţată pentru realizarea celor 70 de puncte de colectare suplimentare prevăzute în proiect, închiderea depozitului neconform de deşeuri din oraş şi achiziţia de pubele şi containere.

Reprezentanţii administraţiei publice locale au prevăzut această cheltuială întrucât, iniţial, Guvernul României nu şi-a asumat ferm plata TVA şi a altor cheltuieli din cadrul proiectului, care nu erau suportate din fondurile de la Uniunea Europeamă. Ulterior, Guvernul şi-a asumat TVA-ul aferent valorii eligibile a proiectului, iar valoarea totală a proiectului s-a diminuat ca urmare a licitaţiei publice pentru realizarea obiectivelor. Prin urmare, şi contribuţiile ce vor fi suportate de consiliile locale din judeţ şi de Consiliul Judeţean vor fi mai mici decât suma ce a fost aprobată în anul 2010, la momentul întocmirii proiectului.

Pentru a acoperi această cheltuială, Consiliul Local Roman a aprobat un împrumut, dar, în anul 2013, Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară EcoNeamţ a transmis că Romanul nu are nimic de plătit. „Sfârşitul anului 2013 a fost data limită de tragere a banilor din împrumut, dar ADI EcoNeamţ nu avea făcut un calcul pentru cota de confinanţare şi noi nu am mai tras ultima tranşă de bani. Noi am vrut să achităm, dar ni s-a spus că nu avem nicio cotă de plătit, pentru că va plăti Consiliul Judeţean”, a declarat primarul Laurenţiu Dan Leoreanu.

Confuzia a pornit de la o directivă venită de Uniunea Europeană, care a fost interpretată greşit. Acum, Primăria Roman nu mai are acces la împrumut, iar banii trebuie daţi din bugetul local. Adică vor fi luaţi de la alte lucrări şi investiţii pentru a acoperi cei aproape 1.000.000 de lei. Și aceasta nu este singura sumă pe care o va cheltui municipalitatea în acest context. Pentru mărirea capacităţii de depozitare a depozitului temporar de deşeuri şi pentru ecologizarea întregii zone mai este necesară o cheltuială de 400.000 de lei. Cheltuiala de 400.000 de lei a fost inclusă în bugetul pentru anul în curs, dar pentru cei 1.000.000 de lei este nevoie de votul Consiliului Local, vot care se va da în şedinţa ordinară de marţi, 29 aprilie.

A doua zi, miercuri, 30 aprilie, consilierii judeţeni vor încerca, din nou, să voteze caietul de sarcini aferent sistemului de management integrat al deşeurilor din Neamţ. Și tot miercuri, în şedinţa de la Consiliul Judeţean, consilierii vor decide dacă îl vor schimba pe Gabriel Vişan din funcţia de preşedinte al ADI EcoNeamţ. Iniţiatorul proiectului de hotărâre este vicepreşedintele Dan Manoliu, iar motivaţia este aceea că numirea lui Vişan s-a realizat într-un alt context politic, când exista USL.


COMENTARII

WORDPRESS: 0