Fabrică de avioane și aerodrom la Roman

Romanul ar putea fi din nou pe harta aviației din România, prin intermediul lui Vasile Procopie, cel care, în satul natal, Valea Enei, din comuna Oniceni, fabrică de ani buni avioane ușoare, utilitare și de agrement. Acesta a cerut sprijinul primarului municipiului Roman, Laurențiu Dan Leoreanu, pentru a construi la Roman un aerodrom, după o încercare nereușită în comuna natală. Primarul Romanului va analiza propunerea proprietarului SC Aer-Tech Impex SRL.

 

 

Vasile Procopie s-a născut în satul Valea Enei, o așezare din comuna Oniceni, aflată la 32 de kilometri de Roman. „Aici m-am născut, aici mă jucam cu avioanele de hârtie când eram copil„, își amintește Vasile Procopie. A urmat Liceul de Aviație și Școala Tehnică de Aviație din Bacău, o școală tehnică de profil, apoi facultatea. S-a format la Uzina de Reparat Avioane din Bacău (astăzi Aerostar). După 1990, a plecat în Germania, unde, timp de șase ani, s-a specializat în fabrici de avioane. S-a întors în țară cu dorința de a pune în practică cunoștințele și priceperea câștigate în țară și străinătate.

Convins că poate dezvolta o afacere de familie în satul de baștină, printre oameni săraci, Vasile Procopie a cumpărat, în anul 2004, cu banii câștigați și cu un împrumut în bancă, grajdul fostului CAP din sat, pe care l-a transformat în hangar. Calitatea aparatelor lucrate la Valea Enei i-a convins pe investitorii nemți să colaboreze și să încheie contracte cu SC Aer-Tech Impex SRL, administrată de Procopie. „Poate era mai profitabil să rămân în Germania. M-am gândit că este timpul să mă așez la mine acasă, în Valea Enei. Toți acești ani au însemnat muncă în uzinele din Dresda, Nuremberg și Berlin, dar și cursuri de specializare„, spune constructorul de avioane.

Inginerul produce propriile prototipuri de aparate de zbor. Ultimul dintre acestea – Wild Thing – are o autonomie de zbor de șase ore, poate zbura până la 4.000 de metri înălțime și atinge o viteză de 180 – 200 de kilometri pe oră.

De la înființarea societății a produs și vândut 103 avioane, cu prețuri cuprinse între 35 – 50.000 euro, în funcție de aparatură și dotarea avionului. „Cei mai mulți dintre clienți sunt din străinătate. Realizăm, în principal, avioane utilitare pentru agricultură, precum și avioane-școală pentru cei care iau cursuri de zbor. În Germania, avioanele produse la Valea Enei sunt întrebuințate chiar și pentru patrulare la graniță„, spune proprietarul SC Aer-Tech Impex SRL.

 

Constructorul de avioane cere ajutor Primăriei Roman

 

Încercarea de a construi un aerodrom în satul Valea Enei a rămas doar la fază de intenție. Primăria Oniceni i-a acordat un teren lui Vasile Procopie, cu scopul de a-și amenaja un aerodrom, numai că la capătul terenului s-a construit o casă printr-o autorizație dată tot de autoritățile locale, ceea ce ar face imposibile decolarea și aterizarea avioanelor pe un aerodrom construit pe terenul lui Vasile Procopie.

Aflat în impas, Vasile Procopie s-a văzut nevoit să se gândească serios dacă mai rămâne în satul natal sau pleacă. Pentru a găsi o oportunitate de a-și muta afacerea în care a investit bani, timp și multă muncă, Vasile Procopie a purtat discuții cu primarul municipiului Roman, Laurențiu Dan Leoreanu, în vederea acordării unui teren pe care să-și construiască un aerodrom. „Am fost în audiență la domnul primar. Am identificat un teren unde aș putea să construiesc un aerodrom prevăzut cu o pistă de 2,5 kilometri lungime și 50 de metri lățime și o parcare pentru avioane. Terenul se pretează pentru acest tip de activități, deoarece în zonă nu există stâlpi și cabluri electrice, iar o conductă de gaz metan se află în apropiere. Tot aici vom muta și hangarul în care se fabrică avioanele„, a spus Vasile Procopie.

 

Construcția aerodromului, tranșată peste două săptămâni

 

La rândul său, primarul municipiului Roman spune că, în luna februarie, va fi luată o decizie vizavi de doleanța proprietarului SC Aer-Tech Impex SRL din Valea Enei. „În principiu, domnul Vasile Procopie are sprijinul și susținerea mea. Putem avea și la Roman o unitate de construcție a avioanelor de dimensiuni mici și o pistă pentru zborul de agrement. Este în interesul nostru să susținem ideile constructive, dar numai după o analiză pragmatică a intenției constructorului„, a precizat primarul Laurențiu Dan Leoreanu.

Dacă sătenii din comuna Oniceni asistau de fiecare dată la zborurile de încercare ale avioanelor, alături de inspectori de specialitate de la București, spectacolul aviatic ar putea aduce la Roman, pe lângă un număr mare de curioși, specialiști din aeronautică și oameni de afaceri străini, potențiali investitori.

În cazul în care Vasile Procopie va primi undă verde de la autoritățile locale romașcane, atunci zona are șanse mari să se dezvolte. „Lucrăm cu opt angajați, care s-au format la locul de muncă. Construirea unui aerodrom la Roman ar putea însemna și alte locuri de muncă, de la mecanici la personal de întreținere. Amplasarea acestuia aproape de drumul european ar stimula patronii care lucrează în domeniul alimentației publice să deschidă restaurante sau chiar mici pensiuni în preajmă. Dacă reușesc să fac acest pas, investiția se va transforma, dintr-o afacere de familie, într-una care va rămâne comunității„, a spus constructorul de avioane.

În perioada interbelică, în Roman a existat un aerodrom, unul dintre cele mai importante din Moldova, fiind utilizat de către Armata Română în cel de-al doilea război mondial. Ulterior, importanța acestuia s-a diminuat, astfel că ultimul miting aviatic pe aerodromul din Roman a avut loc în anul 1963, pentru ca, în 1979, pe terenul aerodromului să se construiască Întreprinderea de Fire și Fibre Polimiadice, închisă și aceasta după 1990.


COMENTARII

WORDPRESS: 7
  • Lăudabilă iniţiativa şi perseverenţa acestui constructor de avioane,iar faptul că a reuşit să facă peste 100…e ceva demn de luat în seamă, e seriozitate!
    Consider că trebuie ajutat, pt. a realiza la Roman atât aerodromul cât şi fabrica, iar Dl. primar,aşa cum îl ştim, cred că va susţine acest proiect-cu totul original. Mult succes!

  • VICTOR 7 ani

    Cred ca treaba este serioasa si cred ca trebuie construit chiar o pista pentru avioane mai mari, apropo de investitori. De ce nu s-ar pune bazele unei fabrici serioase pentru constructii de avioane ? Putem beneficia de experienta distinsului domn si sa punem bazele industriei aeronautice la Roman.

  • edu' 7 ani

    ideea este foarte buna, locuri de munca noi, o noua forma de dezvoltare a orasului, dar si noi fonduri din taxe si impozite pt primarie pe viitor.
    nu putem decat sa laudam aceasta idee!!!

  • ucs 7 ani

    Eu votez PENTRU

  • emi 7 ani

    Cred ca fabrica de avioane trebuie amplasata langa hidrocentrala lui Leoreanu!Vor fi doua megainvestitii care-l vor trimite direct in istorie!

  • EU PROPUN CA PISTA DE DECOLARE SA FIE PE VARIANTA OCOLITOARE A ROMANULUIIN PORTIUNEA RAMPA- FABRICA DE MORARIT SI PANIFICATIE…..NETED CA IN PALMA….CE ZICI DOM PRIMAR…..

  • Chris Rea 7 ani

    Bravo, d-le Procopie, ai toata stima si admiratia mea ! Insista mai des pe langa primarul Leoreanu, sa nu cedezi nimic din planul tau excelent ! Iar locul sa-l alegi tu, cu grija si studii de fezabilitate si posibilitati de dezvoltare colaterala ! As paria ca fabricuta va deveni fabrica adevarata, iar stiinta ta capatata de-a lungul anilor va aduce multe Romanului : locuri de munca si investitii ! Inca o data, felicitari !