Prima paginăCultural

Expoziție de pictură a artistului plastic Florin Mircea Zaharescu, la Muzeul de Artă din Roman

Expoziție de pictură a artistului plastic Florin Mircea Zaharescu, la Muzeul de Artă din Roman

Dimensiune text

Sezonul expozițional 2021 la Muzeul de Artă din Roman a debutat vineri, 12 februarie, cu un dublu eveniment: vernisajul expoziției personale de pictură și lansarea albumului de sculptură, pictură și grafică a sculptorului, pictorului și graficianului romașcan Florin Mircea Zaharescu. Expoziția va fi deschisă publicului până pe 20 martie.

Albumul de sculptură, grafică și pictură vine să întregească activitate artistică a maestrului Florin Mircea Zaharescu. Editat în anul 2020 la editura Pim din Iași, cu sprijinul Primăriei Municipiului Roman, cuprinde 29 de lucrări de pictură, 65 de sculptură, 31 de grafică și 32 de teramorfoze care ocupă un capitol aparte.

„Romașcan prin adopție, profesor, sculptor, grafician, pictor, ceramist, iconar, autor de basoreliefuri, designer, artistul a reușit să se impună într-un mod unic, original, printr-o artă fără compromisuri, definitorie și cu un impact major asupra evoluției artei romașcane.

Un artist complet și complex, Florin Mircea Zaharescu este un desăvârșit modelator de forme, transformând piatra, bronzul, oțelul, piatra artificială, rășina sintetică, ghipsul, aluminiul, argila în monumentale și evocatoare statornicii ale timpului. Domină spațiul public romașcan și nu numai, prin dăltuiri ale personalităților istorice, personalități ale culturii, înzestrând urbea mușatină cu statornicii de istorie și frumos. Redescoperim în peisajul romașcan monumente-simbol care au prins viață sub măiastra daltă: Sergiu Celibidache, Gheorghe A.M. Ciobanu, Mihail Jora, Miron Costin, Viorica Agarici, George R. Melidon, și ca un corolar: monumentul statuar Roman I Mușat Întemeietorul – Florin Mircea Zaharescu devenind cu adevărat dalta – simbol a Romanului.

Siguranța și precizia desenului, vigoarea volumelor geometrice perfecte, materialitatea tușelor și metafizica înțelesurilor, expresivitatea și concentrările dinamice de trăire și sensibilitate ne conduc într-un univers creator al virtuozității sculpturale, grafice și picturale.

Cele 32 de lucrări de pictură din expoziție aduc în fața privitorului teme îndrăgite ale artistului: natura și umanul, într-o admirabilă abordare. Un penel monumental și sculptural, clasic și modern, care impresionează prin perfecțiunea și vibranța formelor, prin puritatea și claritatea cromatică, care emană sensibilitate și romantism prin străfulgerări profund meditative. Regăsim dramatismul formelor, perfect echilibrate, accentuat printr-o cromatică esențială, în spațialități care respiră odihnitor și vital. Natura se dezlănțuie în formele esențiale, primordiale, de forță, de schimbări majore, prin teramorfoze picturale care o umanizează. Înghețul, dezghețul, țărmurile în bătaia valurilor dezlănțuite, spectaculoase transformări vibrante și sensibile, dramatice dar vitale, le regăsim într-un penel dual care ne dezvăluie forța dar și fragilitatea naturii. Întunericul devine lumină, iar lumina devine renaștere. Maiestuoase prin cromatică și tragismul formelor sunt Incendiile australiene, unde natura, cu o ultimă suflare, îmbracă forme umane, copacii, deveniți spirite ale pădurii, se caută cu disperare, se regăsesc, se îmbrățișează, aproape simțim cum țipă, se susțin într-o ultimă zvâcnire de viață, într-o regăsire peste timp, într-o altă viață, în renaștere, odată cu primii muguri ai unui nou început.

Corpul uman, absolut în formele picturale ale artistului, atrage atenția prin aceeași zbatere a existenței, a luptei continue cu timpul. Mereu central, reprezintă perfecțiunea, puritatea, virilitatea. Gânduri, Facerea Evei, Nud, Atitudine, Ștergarul, Aripi frânte oferă o adevărată demonstrație de grandoare, de acel sublim pe care-l conferă corpului uman, aflat și el, ca și natura, la începuturi, la acea vibrare primordială, descoperindu-se, parcă, în toată splendoarea, printr-o expresivitate profundă, originală. Volumele clare, perfecte, echilibrate, în cromatică de esență, aducând, subtil, un plus de sensibilitate și gingășie, de simțire și trăire dincolo de forța emanată de contorsionările dramatice.

Între toate aceste teramorfoze și metamorfoze descoperim un sublim Christ expresiv, atemporal, dramatic și plin de căldură, în același timp. Întreaga expoziție, ca și creația maestrului Florin Mircea Zaharescu, este un poem dedicat vieții, naturii și omului, timpului și istoriei”, arată în prezentarea expoziției muzeograf Mihaela Ciobanu, din cadrul Muzeului de Artă din Roman.

Artistul plastic Florin Mircea Zaharescu

Născut la Sibiu, la 3 iulie 1949, elev al Liceului de Artă din Ploiești, absolvent magna cum laudae al Institutului de Artă „Nicolae Grigorescu” din București, cursul de șase ani, (1968-1974 – absolvit cu nota 10). În perioada 1974-1975 lucrează la Flaro Sibiu, apoi este profesor, între anii 1975-1977, la Liceul de Artă din Constanța, iar în perioada 1978-1986, stabilit la Roman, activează ca profesor la Casa Pionierilor și Școala Populară de Artă din Roman. Între 1987-1989 lucrează la Fabrica de Produse Ceramice Roman, iar în perioada 1990-1994 este profesor la Clubul Copiilor din Roman.

Participă la Saloane de artă plastică si expoziții de grup cu lucrări de sculptură, pictură și grafică: 1974 – Sibiu; 1975, 1976, 1977 –- Constanța; 1978-1981, 1985 – Piatra Neamț; 1985, 1987, 1989 – Bacău; 2003-2020 – Saloanele și Anualele de Artă plastică – Roman (două participări anual); 2002-2006 – Saloanele de Artă plastică, Piatra Neamț; 2004-2006 – București; 2010, 2013 – Bacău; 2010 – Chișinău; 2011-2012, 2014, 2016 – Piatra Neamț; Anuala de Artă Religioasă – Roman – 2014, 2015, 2016, 2017; Festivalul internațional – Lascăr Vorel – Piatra Neamț – 2005, 2007, 2009, 2011, 2013, 2015.

Deschide expoziții personale de sculptură, pictură, grafică: 1975 – Sibiu; 1976, 1977 – Constanța; 1978, 1979, 2019 – Roman; 1978, 1979, 1980, 2006, 2014, 2019 – Piatra Neamț; 1988 – Bacău; 2008 – Brisbane, Australia.

Este autorul a numeroase lucrări de sculptură în spații publice: 1980– Formă spațială – 5,00m – aluminiu – Roman; Formă spațială – 6,00 m – oțel – Roman; 1992 – Monument – Roman Mușat I –  3,60m – bronz; 1997 – Bust – Dr. Fălcoianu – 0,80m – piatră artificială – Roman; Bust – Viorica Agarici – 0,70m – Roman; 2001 – Monument – M. Sadoveanu – 4.00m – piatră artificială – Hanu Ancuței; 2002 – Monumentul eroilor – 8,00m – piatra artificială –Adjudeni, Neamț; 2003 – Bust – Miron Costin – 0,90m – Roman; proiect pentru monument – Ștefan cel Mare – Roman; 2005 – Bust – Ioanichie Balan – 0,90m – piatră artificială – Stănița, Neamț; 2008 –  Bust – Ion Creangă – 0,90m – piatră artificială – Ion Creangă, Neamț; 2012 – Bust – Sergiu Celibidache – 0,80m – bronz – Roman; 2013 – monument – Răscoala – 6,00m – piatră artificială –Săbăoani, Neamț; Bust – Vasile Alecsandri – 0,80m – piatră artificială – Săbăoani, Neamț; 2014 – Clio și Caliope – 1,80m – piatră artificială – Roman; 2015 – Bust – G.Radu Melidon – 0.8m – piatră artificială – Roman; 2016 – Bust – Cezar Petrescu – 0,8m – piatră artificială – Stejaru, Neamț; 2017 – Bust – Panait Donici –0,80m – piatră artificială – Horia, Neamț; 2018 – Monument – Alexandru cel Bun – 3,40m. bronz – Roman; 2018 – Monumentul Eroilor – 7,50m. bronz, granit, marmură – Pildești – Neamț.

A realizat lucrări de sculptură religioasă la biserici romano-catolice: 1981 – Șcheia – Iași; 1982 – Iași; 1983-1984 – Adjudeni, Neamț; 1989 – Sagna, Neamț; 1994 – Institutul Franciscan-Roman; 1995 – Sagna, Neamț; 1996 – Slănic Moldova, Bacău; 1996 – Vaslui – 1996 – Traian, Bacău; 1997 – Buruienești, Neamț; 1998 – Huși, Vaslui; 1998-2000 – Tg.Ocna, Bacău; 2001 – Rotunda, Neamț; 2002 – Buhonca, Neamț; 2002 – Bacău; 2004-2005 – Satul Nou, Neamț; 2006 – Bacău; 2006 – Pildești, Neamț; 2007-2008 – Pildești, Neamț; 2010-2011 – Pildești, Neamț.

Lucrările sale se regăsesc în colecții particulare din țară și din străinătate și în patrimoniul instituțiilor muzeale din țară. I s-au acordat premii și distincții pentru creația sa: două Premii de excelență în Cultura Romașcană; cinci Diplome – Artistul anului – acordate de Muzeul de Artă din Roman; Diploma de merit și Crucea omagială Anton Durcovici – pentru întreaga activitate în domeniul Sculpturii Religioase. A primit Premiul Artistul anului 2019 –  acordat de UAP Neamț și Muzeul de Artă din Roman.

 

 

Foto: Muzeul de Artă din Roman

 

 

Partajează articolul

COMENTARII

WORDPRESS: 0