Elevii și profesorii Colegiului Tehnic „Danubiana” au studiat cultura Turciei, în cadrul proiectului „Culture on the stage”

Elevii și profesorii Colegiului Tehnic „Danubiana” au studiat cultura Turciei, în cadrul proiectului „Culture on the stage”

 

 

În perioada 17 – 23 martie, elevi și profesori ai Colegiului Tehnic „Danubiana” din Roman au participat, în Turcia, la „Aysel Selahattin Erkasap Sosyal Bilimler Lisesi” din localitatea Kütahya, la întâlnirea din cadrul proiectului Erasmus+ KA2 „Culture on the stage”, alături de școlile partenere – „IES Bezmiliana” din Rincón de la Victoria, Spania (coordonatorul proiectului), „Secondary school Georgi Izmirliev”, din Gorna Oryahovitsa, Bulgaria, şi „Ogres Valsts gimnazja”, din Ogre, Letonia.

Echipa din România a fost formată din directorul adjunct Cristina Păun, profesorii Mihaela Petrache și Cristina Avădănei, alături de elevii Rareș Petrariu (clasa a IX-a A), Paul Vicol (clasa a IX-a B), Andrada Dumitrașcu și Cristian Mihai (clasa a X-a C). Coordonatorul echipei de proiect din România este profesor Nadia Cîrcu. Finanţarea proiectului este asigurată prin programul Erasmus+, promovat de Agenţia Naţională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale, şi se derulează în perioada 2018 – 2020.

Scopul proiectului îl reprezintă dezvoltarea aptitudinilor artistice, a gândirii şi a posibilităţilor creatoare ale tinerilor, prin realizarea unor căi de exprimare a sentimentelor care să ducă la lărgirea orizontului de cunoaştere, la perceperea mai complexă şi mai largă a realităţii culturale europene. Parteneriatul propus prin acest proiect se axează pe conştientizarea bogăţiei şi diversităţii culturale europene şi valorizarea ei prin crearea unui context educaţional nonformal, prin care beneficiarii direcţi şi indirecţi să poată transfera abilităţile dobândite, în cadrul educaţiei formale, prin teatru şi alte activităţi culturale. Tema abordată în mobilitatea din Turcia a fost Drepturile Omului.

Prima zi a întâlnirii a debutat pe holurile pline de culoare și de informații ale școlii gazdă, un element de noutate fiind modul în care erau tapetați pereții și ușile claselor.

„În sala de spectacole a avut loc o ceremonie de deschidere realizată de elevii școlii gazdă, ce ne-au prezentat muzică tradițională interpretată la Turkish ney – un instrument de suflat asemănător fluierului pentru interpretat muzică clasică – și la Turkish bağlama – instrument cu coarde specific zonei Anatoliei. În partea a doua a spectacolului ne-au încântat cu frumusețea costumelor populare tradiționale și cu o suită de dansuri specifice.

Echipele participante în proiect au fost antrenate în jocuri de socializare, de cunoaștere și de interacțiune coordonate de echipa Turciei. A urmat o vizită în Çavdarhisar, un oraș antic situat la sud-vest de Kütahya, în care s-a conservat un templu roman – Templul lui Zeus și al zeiței anatoliene a fertilității Kybele – ce datează din timpul împăratului Hadrian”, a afirmat profesor Cristina Avădănei.

În zilele ce au urmat, elevii au avut în fiecare dimineață repetiții pentru piesa de teatru scrisă de echipa țării gazdă și denumită Human Rights, iar profesorii au avut ședințe pentru a realiza strategii de lucru ce au ca finalitate parcurgerea tuturor activităților prevăzute în formularul de candidatură al proiectului.

Ziua a doua a fost completată de o lecție de teatru pentru exprimare prin mișcare, de o conferință Skype cu echipa din Spania, de o vizită la o școală profesională parteneră a liceului gazdă, unde participanții au fost provocați să realizeze foietaj cu linte, o delicatesă locală, sub atenta îndrumare a elevilor și profesorilor de acolo, iar spre seară a fost vizitat muzeul Evliya Çelebi, cei prezenți devenind învățăcei în arta picturii pe apă Ebru.

A treia zi a fost dedicată prezentărilor realizate de elevi, ce au avut ca subiect festivaluri reprezentative pentru țările din care provin. Echipa României a avut o prezentare despre Festivalul Medieval de la Sighișoara și o prezentare despre tradiția Mărțișorului. Ambele prezentări au fost foarte apreciate, iar pentru următoarele zile mărțișorul a devenit simbol și pentru participanții din proiect. S-a făcut un schimb de steaguri între țările participante. A urmat o vizită la o fabrică de ceramică pictată, Kütahya fiind renumită în întreaga Turcie pentru porțelanuri pictate, gresii pictate și covoare Yagcibedir. După ce a fost explicat modul în care se realizează, fiecare participant a primit o placă de gresie pe care a pictat-o și care, ulterior, a fost uscată în cuptoare, a fost înrămată și a fost oferită ca suvenir din această mobilitate. Vizita a continuat într-un atelier de ceramică pictată, iar ziua s-a încheiat cu o cină în stil tradițional, unde au fost prezentate și obiceiuri despre nuntă puse în scenă de elevii țării gazdă.

Ziua a patra a avut programată o întâlnire cu toți profesorii turci în cancelaria școlii, o nouă conferință Skype cu echipa Spaniei, reprezentația în premieră a piesei „The Importance of being Earnest”, pusă în scenă de elevii școlii gazdă, și s-a încheiat cu o excursie în orașul Eskișehir, unde a fost vizitate parcul zoologic, acvariul, castelul. Elevii au participat la activități sportive constând într-o competiție de bowling, continuând partida începută în prima mobilitate din Ogre, Lituania.

„În ultima zi a avut loc reprezentația scenetei la care au lucrat elevii pe parcursul săptămânii, atât în fața profesorilor implicați în proiect, cât și o a doua reprezentație, în fața unui public format numai din elevi turci. S-a remarcat implicarea elevilor din toate țările, precum și rodul muncii în echipă de pe parcursul acestei săptămâni. A urmat festivitatea de înmânare a certificatelor și activitatea s-a încheiat, în aer liber, în curtea școlii unde elevii au fost antrenați în jocuri sportive de echipă. S-au remarcat elevii din echipa României pentru voluntariatul de care au dat dovadă, fiind prezenți la orice activitate, iar la multe dintre ele fiind declarați învingători. Câștigul major l-au avut pe latura dezvoltării personale, lingvistice și sociale, adaptându-se foarte ușor condițiilor impuse. S-au legat prietenii, s-au legat relații de comunicare în spațiul virtual (facebook, skype, instagram), s-au despărțit cu lacrimi în ochi și cu promisiunea de a se revedea în următoarea mobilitate, ce se v-a desfășura în luna noiembrie, în Bulgaria”, a afirmat profesor Cristina Păun.

 

 


COMENTARII

WORDPRESS: 0