Prima paginăSocialEducatie

Dascălii cu probleme nu au „interzis” la catedră

Dimensiune text

Dascălii care nu trec cu brio controlul psihologic periodic au posibilitatea de a rămâne la catedră.

Noiembrie 2014: un profesor nemţean, cunoscut ca un profesor dedicat, se sinucide pe fondul unor probleme cauzate de divorţ şi de moartea mamei sale. Februarie 2013: o profesoară romaşcană ajunge din clasă direct la secţia de psihiatrie, după ce, în urma unei crize de schizofrenie survenite în timpul orei, conducerea liceului sună la 112. Mai 2014: un profesor nemţean este acuzat de părinţii copiilor pe care îi pregătea la cercul de muzică de relaţii care nu-şi au locul între un profesor şi un elev. Toate acestea sunt câteva exemple, dintre cele mai cunoscute, care au fost făcute publice în 2013 şi 2014, care aduc din nou în discuţie modul în care se face evaluarea psihologică a oamenilor de la catedră, oameni al căror comportament îşi pune amprenta pe cel al câtorva generaţii de elevi.

Testarea psihologică periodică pe care trebuie să o facă, în mod obligatoriu, la fiecare început de an şcolar, toate cadrele didactice, nu poate interzice accesul la catedră celor care nu trec testul cu brio. De altfel, pot ajunge la catedră şi persoane aflate în evidenţa medicilor psihiatri.

„Testarea psihologică periodică care se face la fiecare început de an şcolar este o testare aptitudinală. Practic, psihologul trebuie să urmărească dacă persoana respectivă mai are aptitudinile necesare pentru a exercita activitatea cerută la respectivul loc de muncă. La testul aptitudinal, eu adaug, de obicei, şi un test de personalitate, care să evidenţieze stabilitatea emoţională a pesoanei, abilităţile sale de relaţionare, insistând, de obicei, pe aspectele relevante pentru profesia de dascăl. Dacă testul aptitudinal îmi arată că sunt componente sub medie, pot recomanda efectuarea unor exerciţii sau alte modalităţi de îmbunătăţire a acestora, cum sunt exerciţiile de memorie, cele care să dezvolte aptitudinile de memorare, se pot face recomandări pentru «upgradarea» acestor calităţi, ca să folosim un termen de actualitate. Se pot face, de asemenea, şi observaţii pe partea de evaluare a personalităţii. Irascibilitatea, nervozitatea, instabilitatea emoţională sunt semne care pot face ca, în urma testului de personalitate, să-l recomand pe candidat către un psiholog clinician. Dar nu exstă nicio prevedere care să-l oblige să meargă mai departe cu recomandarea, nici eu, nici directorul şcolii nu-l putem obliga să meargă mai departe. La începerea testului, fiecare trebuie să completeze o declaraţie, pe propria răspundere, în care să recunoască dacă este în evidenţă pentru boli psihice. Cei care sunt «oameni» o fac. Cei mai mulţi – nu. Se pot strecura la catedră şi persoane care, prin profilul lor aptitudinal şi psiholgic, nu sunt recomandate pentru munca la catedră”, a spus psihologul Elena Chelmuş.

Greu de urnit de la catedră

Chiar dacă evidenţele demonstrează că un profesor ar putea profesa mai bine într-un alt domeniu, fără a avea pe conştiinţă generaţii şi generaţii de elevi, drepturile obţinute de acesta odată cu promovarea examenului de titularizare şi chichiţele legislative transformă îndepărtarea lui de la catedră într-un proces îndelungat şi întortocheat, de care cei mai mulţi directori de şcoală preferă să se lipsească, chiar dacă s-au săturat de „hachiţele” angajatului.

„Titularul are un statut foarte bine definit. Contractul de muncă încheiat pe perioadă determinată nu poate fi desfăcut decât în urma unor abateri disciplinare grave, anchetate de o comisie de disciplină sau în urma unei hotărâri judecătoreşti. Se fac foarte multe demersuri, note de constatare. Toate documentele trebuie, însă, întocmite la timp şi conform legislaţiei, respectând toţi paşii din regulament, specificul Legii Educaţiei şi legislaţia muncii. Este foarte important ca niciun amănunt să nu fie omis, pentru a nu putea fi speculat în instanţă şi decizia să nu fie atacată. În general, directorii unităţilor şcolare nu cunosc toate amănuntele juridice şi, luaţi de problemele de zi cu zi ale şcolii, nu urmăresc doar acest aspect. Aşa se ajunge la situaţii în care evidenţe cunoscute de toată lumea nu pot fi demonstrate”, a spus managerul unei şcoli romaşcane.



COMENTARII

WORDPRESS: 2
  • Unul 6 ani

    Asta este viziunea noastra asupra educatiei in scoala. Se pune mai mult pret pe un conducator auto care este interzis sa circule pe drumurile publice daca este bolnav decat pe un profesor dus cu capul.

  • kestorul sef 6 ani

    Pai da ca profesorul dus cu capul poate bate in elevi si cine ii poate face ceva?