Articol publicat în data de: lun, 01 Aug 2016



Conducerea Spitalului Municipal şi medicii, băgaţi în şedinţă

 

Spitalul Roman - centrul de primire urgente - intrare CPUÎn urma unor sesizări venite de la pacienţi sau aparţinători, dar şi a unei vizite de lucru, conducerea Primăriei Roman a organizat mai multe întâlniri cu reprezentanţii Spitalului Municipal de Urgenţă Roman. Ultima şedinţă a avut loc luni, 1 august, la sediul Primăriei, unde toată lumea şi-a spus punctul de vedere, îngrijorări fiind în special pe activitatea Centrului de Primiri Urgenţe (CPU), acolo unde legislaţia nu vine nici în ajutorul pacienţilor, nici a medicilor.

Veştile bune – mai mult personal prezent în CPU

Medicii şefi de secţie, conducerea unităţii şi întregul colectiv de la CPU, împreună cu primarul Laurenţiu Leoreanu, au încercat să găsească soluţii pentru ca pacienţii să aibă parte de servicii medicale de calitate, dar şi într-un timp de aşteptare relativ de bun simţ. Ca-n orice situaţie delicată, ca aceea a unui CPU care deserveşte Romanul şi cele 27 de comune arondate, unele probleme îşi pot găsi rezolvare, iar pentru altele statul pune noi piedici.

Reprezentanţii celor două instituţii au explicat faptul că organigrama CPU este bătută în cuie şi stabilită de Ministerul Sănătăţii, şi nu de Spital sau Primărie. Totuşi, chiar dacă nu se pot face mai multe angajări, soluţii se vor găsi şi se vor pune în aplicare.

„Avem şapte medici, toate posturile sunt ocupate şi 20 de asistente, din 23 de posturi, dar vom mai renunţa la posturi de infirmier pentru a mai angaja asistente. Am stabilit ca, dimineaţa, să lucreze doi medici şi patru-cinci asistente, în loc de trei cât erau până acum. Când este gardă, de la 20.00 – 08.00, va lucra un singur medic. Îngrijitor de curăţenie avem un post, din două, şi acesta este scos la concurs. Îngrijitorul lucrează, aşa cum cere legea, doar de la 06.00 la 22.00”, a declarat doctor Maria Andrici, managerul unităţii.

La propunerea venită din partea presei cum că ar fi mai utile folosirea de lenjerii de unică folosinţă, pentru a se elimina veşnicele pete, conducerea unităţii medicale a declarat că va lua varianta în calcul.

Înregistrări video-audio la CPU

O veste bună a venit şi din partea medicului Oana Onu, director medical, care a precizat că Spitalul a cerut o linie suplimentară de gardă pe ortopedie-traumatologie, pentru că, dacă medicul de gardă de pe chirurgie e în operaţie, să poată să preia pacienţii care aşteaptă la CPU, avizul aşteptându-se de la Minister.

Și primarul Laurenţiu Leoreanu a recunoscut că, pe lângă aceste permutări şi regândiri ale sistemului pe o lege care este extrem de clară, cadrele medicale ar trebui să aibă o atitudine de respect faţă de pacienţi, chiar dacă stresul şi oboseala îşi spun, de multe ori, cuvântul. Pentru asta s-a cerut modificarea sistemului de supraveghere video în unul cu tot cu sunet. Tot edilul a propus şi înfiinţarea unui ONG al pacienţilor, pe care a promis că îl va susţine pentru a fi înfiinţat, fără a se implica ulterior, dar pentru a permite un dialog de ambele părţi.

Primarul Laurenţiu Leoreanu a promis şi că va facilita o întâlnire între medicii de familie şi doctorii din Spital, pentru o mai bună comunicare în folosul pacienţilor.

Veste proastă – timp de aşteptare şi de şase ore

Una peste alta, cu toate posturile ocupate, CPU Roman nu face faţă solicitărilor, mai ales în zile în care cazurile sunt grave şi multe, nu mai vorbim de accidente cu multiple victime. Medicii spun că un asistent va face un triaj al pacienţilor ce aşteaptă în sala de aşteptare, dar că niciodată primul venit nu va fi primul servit.

„Problema pacienţilor care aşteaptă mult în CPU este una întâlnită în toată ţara. S-a discutat despre acest lucru la Târgu Mureş, unde am participat la un schimb de experienţă. Se cere calitate în actul medical, deci nu se poate face totul pe repede înainte. S-a propus la acea întâlnire să se modifice perioada de aşteptare. Dacă un cod roşu înseamnă 0 minute de aşteptare, la galben – 10 minute, la ultimul – cel verde se va specifica un timp de şase ore, faţă de 120 minute cât era până acum. În străinătate, timpul de aşteptare pentru cazurile ce nu sunt urgente merge şi până la 24 de ore”, a declarat managerul Andrici.

Aceasta a precizat că şi viaţa unui medic în CPU este una scurtă, cei mai mulţi rezistând o scurtă perioadă la focul continuu şi preferând ca, în timp, să-şi facă o altă specializare pe care să o îmbrăţişeze când stresul din urgenţe nu mai este de suportat.

Din păcate pentru pacienţii care plătesc la stat pentru a se asigura că sunt repede primiţi la spital şi bine îngrijiţi, legile sunt făcute din birouri şi nu ţin cont de realităţile din teren. Mai multe cadre medicale şi mai multe paturi într-un astfel de CPU ar uşura munca oamenilor în halate albe şi ar elimina şi suferinţele inutile ale pacienţilor care aşteaptă să fie văzuţi de medici.

 

 

Lasă un comentariu

XHTML: Html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>