Cocoșați de ghiozdan și calculator

Numărul elevilor cu deficiențe de coloană este în creștere.

 

 

Potrivit legii, ghiozdanele elevilor din școlile generale trebuie să aibă o anumită greutate. Pentru că, în cele mai multe din cazuri, această regulă nu se respectă, numărul copiilor care au deficiențe de coloană vertebrală este în continuă creștere. Acest lucru se vede din evidențele Cabinetului de Fizioterapie și Medicină de Recuperare, la care apelează tot mai mulți elevi, pentru corectarea deficiențelor. Conform legii, greutatea unui ghiozdan pentru clasele I-IV este de maxim 2,5 kilograme, însă medicii spun că, în realitate, greutatea ghiozdanelor este mult mai mare. Potrivit medicului Maria Gotcă, medic de Recuperare, Medicină Fizică și Balneologie, aceasta este și principala cauză a creșterii numărului de elevi cu deficiențe de coloană.

„Înainte de anul 2000, nu existau atît de mulți elevi cu deficiențe ale coloanei vertebrale, în special scolioză. Acum, numărul lor a crescut îngrijorător. Avem foarte mulți copii cu scolioză, cifoză, toate cauzate de greutatea prea mare a ghiozdanului. În loc să ducă în spate 2,5 kilograme, dacă însumăm toate manualele și caietele, ajungem la concluzia că acești elevi cară în spate, zilnic, peste cinci kilograme. Numai într-o singură săptămînă au venit la cabinet pentru tratament aproximativ 20 de elevi. Și mai există o problemă. Generațiile nu mai sînt la fel. În ultimii ani se constată că, de la o anumită vîrstă, copilul se dezvoltă rapid, oasele cresc foarte repede, ceea ce nu se întîmplă și în cazul mușchilor, astfel că apar tot felul de defiecinețe ce trebuie corectate la timp”, a explicat medicul Maria Gotcă.

Aceasta mai spune că, în ultimul timp, au devenit din ce în ce mai frecvente în rîndul copiilor și deficiențe în dezvoltare cauzate de calculator. „Înainte, copiii petreceau foarte mult timp în aer liber, ceea ce permitea dezvoltarea armonioasă a corpului. Acum, pentru că ei petrec ore întregi în fața calculatorului, sînt mult mai expuși deformării oaselor”, a completat medicul Maria Gotcă.


COMENTARII

WORDPRESS: 1
  • Emil, ceea ce nu stii este latura ascunsa a greutatii ghiozdanului, de care se fac vinonati, in egala masur, cadrele didactice dar si cei din minister, respectiv inspectorat scolar. De ce? Hai sa o luam sistematic:
    CLASA I: cinci discipline dotate cu manuale si caiete si carti speciale. Concret: Abecedar, caiet special pentru abecedar (care e tot un fel de abecedar), caietul propriu zis si cartea suplimentara „Din tainele abecedarului” sau „Sa dezlegam tainele abecedarului”. Toata aceastea carate la o singura disciplina. Mai apoi, mate’…. Manual, caiet ajutator, caiet propriu-zis, culegere de probleme si eventual o revistuta bagata pe gat de… descoperiti voi cine… si cu cine se imparte comisionul.
    CLASA II: alte cinci discipline dotate cu manuale, caiete si caietele ajutatoare, dezlegatoare de taine si alte scofeturi educationale, la care se adauga optionalele, si educatia plastica. Ca cea rigida o vedem de fiecare zi.
    Iar de la clasa a III – a cresc pretentiile si sporesc disciplinele.
    Luati macar trei discipline cu tot ce inseamna „echipament”, plus o pereche de adidasi si un trening (daca are sport) sau planseta si blocul de desen, tuburile de acuarele, borcanel, pensoane, prospel si mai adaugati o sticla de apa (plata/minerala) de 1/2 l, un fruct si un mic pachetel pentru pauze (biscuiti/cornulete/etc…) si o sa descoperiti ca un copil – din ciclul primar – pleaca cu 8-10 kg dupa el la scoala. Ca sa nu zic de bugetul parintilor…. alocat scolii, despre care se zice ca ar fi gratuita.