Centrele de pregătire pot resuscita învăţământul profesional

Soluţia este propusă de directorul Dan Zaharia, care a vizitat un centru de formare profesională în Belgia.

Profesorul Dan Zaharia, directorul Liceului Tehnologic „Vasile Sav”, a beneficiat de o vizită de studiu în Belgia, la Bruxelles, care a avut drept scop cunoaşterea modului de implementare a sistemului de credite profesionale ECVET în Belgia Francofonă. În cadrul programului pregătit de organizatori, Centrul de formare L’AEF Europe, participanţii la vizita de studiu au făcut cunoştinţă cu sistemul belgian de formare profesională, au vizitat un centru de formare profesională pentru industria automobilelor şi s-au întâlnit cu formatori pregătiţi de agenţii economici.

Dan Zaharia, directorul Liceului Tehnologic "Vasile Sav"

Dan Zaharia, directorul Liceului Tehnologic „Vasile Sav”

„Tot ce am văzut acolo m-a făcut să găsesc răspuns la întrebarea: «De ce la alţii se poate şi la noi nu?» Este vorba de seriozitate din partea tuturor partenerilor implicaţi, de implicarea reală a agenţilor economici, de baza materială pentru practică pe care elevii o au la dispoziţie şi de deschiderea existentă la Ministerul Educaţiei de la ei, pentru toate iniţiativele care vin din partea partenerilor de proiecte. Ceea ce am vizitat noi reprezintă rodul unui proiect propus în 2009 de agenţii economici din industria automobilelor, demarat în practică din 2011, prima promoţie urmând să absolve şcoala în acest an. Totul a pornit de la faptul că pregătirea profesională pe care o primeau elevii în şcoală nu era mulţumitoare pentru angajatori. Aceştia s-au implicat, apoi, în elaborarea programelor de studiu, elevii având, în perioada de pregătire, ore cu formatori din partea angajatorilor”, spune directorul Zaharia.

Pentru că regulile de protecţie a muncii sunt foarte severe şi elevii nu au acces în unităţile de producţie, instruirea se realizează în cadrul unui centru de pregătire, în care la etaj sunt sălile de curs, iar la parter atelierele de lucru. „Am apreciat faptul că nu se fac noţiuni teoretice care încarcă inutil pregătirea. De exemplu, dacă elevul are ca sarcină de montat o baterie la maşină, asta învaţă, cum se leagă firele, nu face teorii despre electrolitul din baterie sau reacţii chimice. Tot ce se face este foarte serios. La două absenţe, elevii sunt eliminaţi de la cursuri şi nu se mai pot înscrie decât în anul următor. Comisia de examen se stabileşte în ziua examenului, iar dacă angajatorul constată că elevul nu are acele abilităţi conforme cu certificatul de competenţe profesionale, membrii comisiei care au fost în examen sunt amendaţi”, spune directorul Zaharia.

Chiar dacă modelul de la Bruxelles pare foarte departe de ceea ce se întâmplă în acest moment în şcolile profesionale din România, directorul Dan Zaharia susţine că ar exista şi la noi variante. „O soluţie foarte bună ar fi centrele de pregătire organizate de agenţii economici, de care să profite elevii de la toate liceele din oraş, care urmează o specializare comună. Este o investiţie destul de mare, dar agenţii economici ar putea primi sprijin financiar de la guvern, fie prin diminuarea impozitelor sau prin stimulente acordate unităţilor implicate în investiţii pentru susţinerea pregătirii practice a elevilor”, a spus directorul Dan Zaharia.

Directorul de la „Vasile Sav” s-a întors din vizita de studiu şi cu promisiunea încheierii unor parteneriate între liceul romaşcan şi şcoli din Italia, Grecia, Spania, ai căror reprezentanţi au fost implicaţi în program.


COMENTARII

WORDPRESS: 0