Prima paginăNeamt

Cât costă să fii primar gospodar

Dimensiune text

Societatea DRUPO are doar două autofreze, din care una defectă. Primarii luptă cu nămeții cu utilaje de împrumut sau cu lopata. O ambulanță a stat și opt ore în troiene pentru a salva un bebeluș. Pentru a deszăpezi satele, Prefectura Neamț a solicitat o autofreză de la vecinii din Bacău. Utilajele de deszăpezire au prețuri între 30.000 și 45.000 de euro.

 

 

Miercuri, autoritățile din județ au reușit să mențină practicabile mai multe drumuri decât în zilele anterioare, când viscolul făcea aproape inutilă intervenția echipajelor de deszăpezire. Miercuri, la ora 13.00, în județul Neamț mai era blocat DJ 157H Bălușești – Itrinești și se acționa cu utilaje specifice, pentru deszăpezire. În același timp, se lucra pentru lărgirea părții carosabile pe următoarele drumuri: DJ 155B Urecheni – Timișești; DJ 280 Stănița – Chicerea; DJ 207D Icușești – Bătrânești; DJ 155C Mănăstirea Neamț; DJ 157F Mănăstirea Sihăstria; DJ 207B Săbăoani – Cordun; DJ 155I Tupilați – Talpa; DJ 155G Bodeștii de Jos – Corni; DJ 157J Podoleni – Negritești; DJ 208P Bârgăuani – Dragomirești; DJ 157A Talpa – David; DJ 280 Bîra – Oțeleni (Iași); DJ 207A Bîra – Boghicea; DJ 207A Bîra – Sagna; DJ 155B Șoimărești – Timișești; DJ 155B Drăgănești – Giulești (Suceava); DJ 157 Făurei – Hoisești; DJ 155L Ghindăoani – Grumăzești; DJ 158 Moldoveni – Români; DJ 155M Tîrpești – Șolici.

Pentru că una din cele două autofreze care aparțin societății DRUPO SA are motorul defect și nu poate fi folosită, Prefectura Neamț a solicitat o autofreză de la vecinii din Bacău. Utilajul a fost trimis în Neamț marți seară, iar de atunci a fost folosit de lucrătorii DRUPO pentru a desfunda mai multe sectoare de drum județean. „Cred că, joi, vom termina de reparat problemele la autofreza noastră. Cauza defecțiunii a fost folosirea intensivă. Noi am deszăpezit de mai multe ori aceleași porțiuni de drum, fiindcă viscolul înfunda drumul în urma noastră, la un interval de jumătate de oră„, a afirmat Ovidiu Mitrea, directorul DRUPO SA.

 

Tunel prin nămeții de doi metri

 

Acțiunea de deszăpezire în satele Romanului este departe de a fi finalizată. Satul Băneasa, din comuna Bozieni, de exemplu, se află sub nămeți. Dacă în celelalte sate ale comunei drumurile au fost deschise circulației, locuitorii din satul Băneasa mai au încă de așteptat. „Drumarii au acționat pe drumul Crăiești – Bozieni – Cuci – Oniceni – Valea Ursului. Utilajul nostru este de mici dimensiuni și nu poate face față situației din satul Băneasa și de pe o porțiune dintre Crăiești și cătunul Poienița, unde șapte case se află sub nămeți. Interesul nostru este să deszăpezim cât mai repede, pentru că luni se reiau cursurile în școli„, a spus Lenuța Enache, viceprimarul comunei Bozieni.

Situația din satul Băneasa, situat la cinci kilometri distanță de satul Bozieni, a fost prezentată autorităților județene de către viceprimarul comunei, miercuri, 9 ianuarie, la Piatra Neamț. Urmare a solicitării făcute de aceasta, Comitetul Județean pentru Situații de Urgență a trimis în zonă două utilaje pentru scoaterea din izolare a satului Băneasa.

Dacă locuitorii din comuna Văleni au fost întotdeauna ultimii deszăpeziți din zona rurală a Romanului, un utilaj din Bacău a dat o mână de ajutor pe drumul județean 157A Dulcești – Talpa. „Cel mai afectat sat din cauza viscolului a fost David, pentru că este situat pe drumul județean 157A. Utilajul sosit de la Bacău a făcut, practic, un tunel prin zăpada înaltă de doi metri„, a precizat Dan Relu Grigore, viceprimarul comunei Văleni. Datorită intervenției utilajului, angajații navetiști ai Primăriei Văleni au putut ajunge la muncă.

Și în comuna Stănița s-a muncit zi și noapte pentru curățarea drumurilor. Satul Vlădnicele este ultima „redută” a administrației publice locale în lupta împotriva nămeților. „Mai sunt probleme și cu drumul comunal DC 62 între Stănița și Ghidion, unde zăpada depășește doi metri. Am solicitat ajutor de la Prefectura Neamț pentru a ne trimite un utilaj. Pentru a ajunge în satul Ghidion există o variantă prin drumul comunal DC 63 Stănița – Todireni – Ghidion„, a declarat Laurențiu Bebi Todireanu, primarul comunei Stănița.

Pe drumul județean între satele Stejaru și Valea Ursului se circulă pe un singur fir. „Toate satele comunei noastre au fost deszăpezite. Am cerut intervenția autorităților județene pentru a interveni pe drumul județ, pentru a-l menține circulabil. Până în prezent nu avem decât promisiuni„, a spus Viorel Smeria, primarul comunei Valea Ursului.

 

Au luptat cu nămeții pentru a salva un bebeluș

 

Transportarea unui bebeluș la Spitalul Municipal de Urgență Roman s-a transformat într-una dintre cele mai lungi intervenții pentru cadrele medicale de la Serviciul Județean de Ambulanță (SJA) Neamț. Un echipaj de la Stația de Ambulanță Roman a plecat, marți, spre locul solicitării și s-a întors la bază abia în jurul orei 21, însă intervenția s-a încheiat fericit. „La ora 11.14, un echipaj al Ambulanței a plecat spre satul Nistria, comuna Boghicea, pentru a prelua un bebeluș în vârstă de cinci luni, care suferea de boală diareică acută. Pe drum, însă, ambulanța a rămas înzăpezită. Timp de mai multe ore, cadrele medicale au rămas izolate în nămeți. În cele din urmă, un utilaj al Primăriei Boghicea a reușit să ajungă la echipaj, utilaj care le-a adus și hrană, pentru că stăteau de foarte mult timp captivi în zăpadă. Pe toată durata intervenției, cadrele medicale au ținut legătura permanent, prin telefon, cu mama bebelușului și au sfătuit-o cum să-și îngrijească bebelușul. După multe eforturi, ambulanța a reușit să ajungă la domiciliul pacientului, pe care l-au transportat în siguranță la spital. Intervenția s-a finalizat la ora 21„, a declarat medicul Letiția Damoc, managerul SJA.

 

Accident din cauza viscolului

 

Din cauza vremii, un romașcan a fost rănit ușor într-un accident rutier care a avut loc marți la prânz, în afara localității Girov. Ioan B., de 48 de ani, din comuna Bârgăuani, conducea o autoutilitară, pe DN 15D, pe direcția Piatra Neamț – Roman. În afara localității Girov, conducătorul auto a derapat și a intrat cu partea din față a autoturismului în malul de zăpadă de pe partea dreaptă a sensului de deplasare, moment în care, din cauza nepăstrării unei distanțe corespunzătoare între vehicule, a fost lovit din spate de un microbuz de transport persoane, condus de Pavel O., de 58 de ani, din comuna Botești. Din accident a rezultat rănirea ușoară a lui Florin M., de 67 de ani, din Roman, pasager în microbuz. Evenimentul s-a produs în condițiile unui carosabil acoperit cu zăpadă și viscol puternic. Cercetările sunt continuate de Serviciul Rutier Neamț.

 

Prețul unei ierni liniștite

 

Cu câțiva ani în urmă, societatea Marsat i-a invitat pe primari să analizeze oferta de achiziție a unor utilaje care să-i scutească de problemele de întreținere a drumurilor și spațiilor verzi pe timp de vară și să le garanteze deszăpezirea. Oferta a fost acceptată de primăriile din lista de mai jos, unele dintre ele declarându-se foarte mulțumite de utilitatea achiziției:
– Primăria comunei Români – 33.000 euro fără TVA – tractor de 65 CP echipat cu lamă de zăpadă și încărcător frontal;
– Primăria comunei Răchiteni – Iași – 36.000 euro fără TVA – tractor de 75 CP echipat cu lamă de zăpadă și încărcător frontal;
– Primăria comunei Valea Ursului – 30.000 euro fără TVA – Tractor de 75 CP echipat cu lamă de zăpadă;
– Primăria comunei Ion Creangă – 28.000 euro fără TVA – tractor de 65 CP echipat cu lamă de zăpadă;
– Primăria comunei Vârfu Câmpului – Botoșani – 36.000 euro fără TVA
– tractor de 75 CP echipat cu lamă de zăpadă și încărcător frontal;
– Primăria comunei Stănița – 37.000 euro fără TVA – tractor de 100 CP echipat cu lamă de zăpadă;
– Primăria comunei Pâncești – 30.000 euro fără TVA – tractor de 75 CP echipat cu lamă de zăpadă;
– Primăria orașului Vatra Dornei – 31.000 euro TVA – tractor de 80 CP echipat cu lamă de zăpadă;
– Primăria comunei Oniceni – 36.000 euro fără TVA – tractor de 75 CP echipat cu lamă de zăpadă și încărcător frontal.

Achiziția unui tractor cu freză poate costa circa 45.000 de euro. Pentru dotarea unei primării cu un drum comunal cuprins între 20 – 30 kilometri este suficient un tractot cu o putere de 80-100 CP dotat cu lamă de zăpadă, iar în cazul unei primării cu un drum cu dificultăți se recomandă un tractor cu lamă de zăpadă și freză de zăpadă„, a apreciat Bogdan Enache, reprezentant Marsat.

Specialiștii Marsat spun că eficiența utilajelor este dată și de modul în care sunt întreținute și exploatate.

 

 

Deszăpezire la canadieni

Notă: Mulțumiri lui Gabriel Baciu pentru selecția video pe care o prezentăm în cele ce urmează.

 

 

Un drum deszăpezit în Japonia

 

COMENTARII

WORDPRESS: 5
  • gicu 8 ani

    imagini de admirat,ca si preocuparea lor de a respecta cetateanul.

  • Vladimir 8 ani

    Eu i-as intreba pe cei din primarii care platesc ajutoare sociale multor persoane vrednice de munca , chiar nu le pot determina sa iasa la curatirea cailor de acces din localitatile lor? Si chiar intre localitati , ca in multe cazuri aproape ca se unesc intre ele.Cam multa lene este la noi , romanasii , nu numai la rromei.

  • VValidia 8 ani

    Publicitate „mascata” 🙂 Rusiniiiicaaaa 🙂

  • Plescar 8 ani

    Cui sa-i fie rusine? primarilor? da de unde, unii nu au rusine atunci cum sa le fie , nu se gaseste de cumparat, ca doar ar avea ei bani si pentru asta si pentru alteleeeeeeeeeele

  • vasile 8 ani

    bravo drupo nota 2 pentru dezapezire -poate mai vreti sa fiti platiti pentru asta