Bâlciul are „lipici” la romaşcani

Câteva mii de amatori de distracţii şi de chilipiruri au intrat în bâlci în acest an.

Vechi de mai bine de 100 de ani, considerat învechit şi apreciat la ieşire cu expresii de genul „la anul nu mai calc aici”, bâlciul romaşcan continuă să atragă ca un magnet. Evidenţa miilor de romaşcani care nu se lasă până nu merg măcar o dată să vadă bâlciul o ţin cel mai bine locuitorii din zonă, care văd trecând pe stradă rânduri – rânduri de amatori de distracţii. Marţi, 6 august, sărbătoarea Schimbării la faţă, este considerată cea mai aglomerată zi a bâlciului, „toiul” sau „temeiul” bălciului, cum încă mai spun bătrânii.

Încă de la intrare pe strada care duce spre zona amenajată te întâmpină obişnuitele tarabe cu chinezării de tot soiul, scoase la vânzare de întreprinzători bruneţi. Tricouri, papuci de plajă, sandale, poşete, şosete, pijamale, jucării ieftine din plastic, baloane sau orice altceva ai putea cumpăra din standuri sau din bazar îţi poţi cumpăra ca amintire din bâlci, la preţuri care nu diferă de cele practicate în mod obişnuit de magazine. Cuvântul de ordine îl reprezintă „negocierea”, indiferent că vrei să cumperi un ceaun de tuci, o haină de blană sau şosete la ofertă, trei perechi la cinci lei. „Cel mai mic ceaun e 12 lei, da ţi-l dau cu 10”, mă îmbie o femeie oacheşă, care nu are nicio etichetă la marfa întinsă pe câţiva metri pătraţi de stradă.balci06

Regula negocierii se păstrează şi la tarabele cu haine de piele sau de blană vizitate de romaşcanii care ţin banii de la un an la altul pentru „când vine bâlciul”, ca să-şi cumpere de îmbrăcat, sau doar în căutare de chilipiruri. „250 de lei e căciula de blană, dar v-o las cu 230”, îmi anunţă preţul o vânzătoare de blănuri. La altă tarabă, discountul nu e anunţat din prima. Se discută în funcţie de cât de bine stăpâneşte această artă clientul. „Haina e 460 de lei, dar mai discutăm. Lăsăm din preţ, dacă vreţi să cumpăraţi”, spune patronul unui tarabe cu haine de piele, azvârlind nada către potenţialul client. Acest „mai discutăm” vinde bine. Clientul trăieşte cu senzaţia că a făcut o afacere, chiar dacă, peste puţin timp, descoperă aceeaşi marfă, eventual la un preţ mai bun. „A dat Dumnezeu şi a mers bine şi tura asta. Mai departe, mai vedem”, e concluzia discuţiei dintre doi întreprinzători din bâlci, veniţi cu haine de blană din zona Mureşului.

balci09La ora prânzului, zona de distracţii nu este prea animată. Tinerii aşteaptă seara pentru a se da în „roată”, în maşinuţele tamponabile sau în celelalte posibilităţi de distracţie. Trei minute de „adrenalină” costă 5, 7 sau 8 lei, în funcţie de „maşinărie”. Cronometrul se dovedeşte, însă, o mare necunoscută pentru cei mai mulţi dintre cei care apasă pe butonul de comandă. Cele trei minute promise de distracţie se comprimă deseori spre două. Dar cine mai ţine cont, când tinerii nu stau cu ceasul în mână să cronometreze cât se învârte roata şi cât timp prichindeii plâng cu lacrimi cât pumnul pentru că mai vor o dată în trenuleţ ?! Părinţii nu se mai uită la bani, pentru că doar o dată pe an e bâlciul.

Și chiar dacă, după mai bine de 100 de ani de la înfiinţarea bâlciului, există magazine în care îţi poţi cumpăra, în orice altă zi a anului, tot ce doreşti, chiar dacă sunt şi alte posibilităţi de distracţie, dacă poţi cumpăra pepeni din piaţă sau de la supermarket şi poţi fierbe cât porumb vrei la tine acasă, bâlciul continuă să aibă căutare. Nostalgici sau doar curioşi, romaşcanii încă nu au dat bâlciul pe supermarket sau parcuri de distracții occidentale.


COMENTARII

WORDPRESS: 2
  • eu 6 ani

    da foarte frumos !!!! mi-au urinat gardul si spart si masina !!!

    balciul trebuie mutat la ORACA

  • iul 6 ani

    Bilciul trebuie mutat in spatele strandului …sau in strand cum se intra pe poarta principala pe partea stinga asta ar fi parerea mea….