Articol publicat în data de: mar, 13 Sep 2016




Autostrada Ungheni – Tîrgu Neamţ costă miliarde de euro, dar ar putea fi gata în patru ani!

 

autostradaMinisterul Transporturilor a promovat proiectul de hotărâre de Guvern pentru aprobarea documentului strategic „Master planului general de transport” al României (MPGT), care se află pe circuitul de avizare interministerială şi va fi aprobat de Guvern, în cel mai scurt timp, speră oficialii. Pe sectorul rutier, strategia prevede ca, până în 2030, să avem nu mai puţin de 11 autostrăzi şi 19 drumuri expres, la pachet cu alte modernizări ale căilor ferate. Sumele prevăzute, însă, în această strategie sunt colosale.

„Se oferă continuitate actului de administrare a fondurilor europene în domeniul infrastructurii de transport. Adoptarea MPGT devine esenţială pentru accesarea fondurilor structurale şi asigurarea continuităţii finanţării din partea Uniunii Europene. Documentul a fost prezentat comisiilor de specialitate de la nivelul Parlamentului României. În iunie 2016, Proiectul de hotărâre a Guvernului pentru aprobarea documentului strategic Master Planul General de Transport al României a fost supus consultării publice şi dezbaterii în cadrul Comisiei de Dialog Social”, se arată în comunicatul de presă al Ministerului Transportului.

Aproape 135 de kilometri de autostradă costă 1.130 milioane de euro

Primul loc în strategia României îl ocupă autostrada Sibiu – Piteşti, urmată de Comarnic – Braşov şi Tîrgu Neamţ – Iaşi – Ungheni.  În acest document, parte din autostrada ce ar urma să lege Moldova de Vestul României, adică în jur de 135 de kilometri, este estimată a se finaliza în 2020. În total, porţiunea ar costa în jur de 1,13 miliarde de euro.

Până în 2026, adică peste zece ani, am putea avea gata şi următoarea porţiune – Tîrgu Neamţ – Tîrgu Mureş, adică încă 183 de kilometri de autostradă, dar, pentru că aceasta va trebui să treacă prin munţi, costurile sunt duble, adică de aproape 3 miliarde de euro.

Un termen mai scurt, adică tot până în 2020, ar urma să fie terminat şi drumul expres Bacău – Paşcani, cu o lungime de doar 81 de kilometri, pentru care ar urma să se cheltuiască 388,95 milioane de euro. Tot în zona noastră este prins în această strategie şi drumul expres Bacău – Piatra Neamţ, cu 61 de kilometri, dar care este programat a debuta în 2028 şi a se finaliza în 2031, costurile fiind estimate undeva la 239,12 milioane de euro.

Investiţii şi pe căile ferate

Ministerul are planurile mari şi pentru sectorul feroviar. Ruta Focşani – Roman ocupă locul 4 în strategie, iar modernizarea celor 147 de kilometri ar urma să înceapă în acest an şi să se termine în 2019, costurile urmând a fi estimate la 588 milioane de euro. Veşti bune, dar pe un termen mai lung, ar fi şi pentru cei care fac naveta pe tren înspre Iaşi, de la Roman, această rută (de 116 kilometri) urmând a fi modernizată din 2021 şi până în 2025, cu un cost estimat de 527 de milioane de euro.

Cerem infrastructură, dar mai trebuie să şi vrem

Sumele expuse în acest master plan par imense. Ziarul de Roman a prezentat costurile lucrărilor pentru un kilometru de asfalt de drum se ridică la un miliard de lei vechi, cel puţin pe drumurile făcute de Consiliul Judeţean. Dacă banii sunt unii europeni, iar strategia va fi una corectă, cu documentaţiile respectând legislaţia UE, şansele de reuşită sunt destul de mari. Partea mai proastă a acestui subiect referitor la infrastructură este legată de studiile de fezabilitate, făcute şi refăcute de nenumărate ori pe fiecare porţiune de drum sau cale ferată, iar concluzia ultimilor ani a demonstrat faptul că s-au făcut mai multe studii de acest fel, care costă aproape cât trei sferturi din lucrarea în sine, iar ele pot fi folosite cel mult într-un interval de trei ani, după care se refac şi tot aşa.

Aşa se face că, în ultimii ani, panglicile s-au tăiat pentru câţiva metri de autostradă, iar după inaugurări, s-au şi închis, pentru că s-a surpat pământul. Dar, speranţa moare ultima, iar alte alegeri bat la uşă.
Slide 1

Slide 1

Slide 1

Slide 1

lista-proiecte-autostrazi

lista-proiecte-drumuri-express

lista-proiecte-cai-ferate

 

Sursa: MPGT

 

 

 

Știrea are un comentariu
Lasă un comentariu mai jos
  1. Cosmin spune:

    Pe hartie avem mii de proiecte, in realitate doar vorbe si birocratie la capacitate maxima. Concluzia e trista din pacate, platim impozite si taxe peste taxe pentru ca cei alesi sa poata trai „bine”.
    Autostrazi la Sfantu’Asteapta.

Lasă un comentariu

XHTML: Html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Site-ul www.ziarulderoman.ro utilizează cookies. Dacă doriți mai multe informații privind cookies, accesați link-ul Mai multe informații despre cookies!

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close