Prima paginăSocial

Apel public către autoritățile județene și locale. „Energie electrică pentru educație” – 147 de elevi nu au acces la informație

Apel public către autoritățile județene și locale. „Energie electrică pentru educație” – 147 de elevi nu au acces la informație

Dimensiune text

 

În calitate de simplu cetățean, părinte și jurnalist fac apel la toate autoritățile publice județene și locale – Instituția Prefectului județului Neamț, Consiliul Județean Neamț, Inspectoratul Școlar Județean Neamț, primari și consiliile locale din comunele nemțene care înregistrează astfel de cazuri (deocamdată datele nu sunt publice), dar și către firmele private.

Alegerile locale au trecut, la fel și vremea promisiunilor, iar pandemia COVID-19 a trimis elevii în fața unui laptop sau telefon pentru a învăța. În județ au ajuns sâmbătă, 21 noiembrie, 7.519 tablete de la  Ministerul Educației, unii primari au ținut cont de prioritățile momentului și au achiziționat din fonduri de la bugetele locale tablete pentru elevii cu o situație precară din localitățile pe care le păstoresc. Lăudabilă inițiativa, însă, din păcate, 147 de elevi din județul Neamț trăiesc în locuințe fără curent electric si nu pot participa la orele online.

Din luna martie 2020, ce au învățat acești copii? Nu judecăm familia și posibilitățile limitate ale acesteia, însă de ce autoritățile nu se implică? Educația este prioritară pentru toți politicienii, în mass-media, în discursurile politice sau întâlnirile electorale. La o simplă documentare și orice o poate face, pentru a aduce lumină în casa unui astfel de copil, pentru a alimenta un bec și o tabletă/telefon este nevoie de 2.000 – 2.500 lei. Suma nu este mare pentru o autoritate publică locală, dar este nevoie de voință și implicare. Cu acești bani se pot achiziționa: un panou fotovoltaic, acumulator, invertor, priză, bec, întrerupător și instalația electrică aferentă. Manopera poate fi efectuată de electricianul primăriei sau se pot implica și reprezentanții unor firme private, într-un gest care, pe termen lung, poate pune bazele unui viitor frumos al unui elev, care astăzi vede școala ca pe ceva interzis.

Da, există și inițiativă guvernamentală. Mai exact, „Programul privind instalarea de sisteme fotovoltaice pentru gospodăriile izolate neracordate la reţeaua de distribuţie a energiei electrice”. În cadrul acestuia, autoritățile publice locale vor beneficia de finanțare nerambursabilă în procent de 100% din valoarea cheltuielilor eligibile, în limita a 25.000 lei inclusiv TVA, pentru fiecare sistem fotovoltaic care deserveşte o gospodărie, situată la cel puţin 2 km faţă de reţeaua naţională de distribuţie a energiei electrice. La ultima comunicare oficială a Ministerului Mediului, la nivel național erau acceptate la finanțare 782 de dosare. Însă, câți primari din județul Neamț au aplicat? Câți și-au dat interesul să rezolve o problemă cu bătaie lungă? În conferințele de presă, comunicate și briefinguri este ușor să arunci cifrele, statisticile și să spui că X sau Y trebuie să facă. Cu faptele este mai greu, românul este campion la vorbe. Din păcate! Dar… se poate! Acești copiii trebuie să învețe, să nu abandoneze școala și propriul viitor!

Reprezentanții ISJ Neamț au susținut într-o conferință de presă, din data de 23 noiembrie, că au distribuit 202 materiale didactice la 38 de școli profesionale și licee tehnologice. De asemenea s-au distribuit 171 de materiale didactice la 70 de școli gimnaziale. S-a realizat și un feedback, pentru a vedea în ce măsură au fost aceste materiale de ajutor. „Au primit materiale 108 unități de învățământ, din 156, ceea ce înseamnă un procent de 69,23%, iar aprecierile conducerilor unităților de învățământ sunt foarte bune. 92,6% dintre directori și profesori consideră că le-au fost utile sau foarte utile aceste materiale. Ne vom concentra în continuare pe acest obiectiv, mai ales că nu toți copiii au acces la învățământul online”, a susținut  prof. Mihai Obreja, inspector general.

Cifrele și statisticile nu ajută însă cei 147 de elevi. Școala online este dificilă în fața unui laptop, având contact vizual cu învățătorul, profesorul sau dirigintele, însă în fața unei fișe? Cu siguranță copilul nu va asimila informația și cu atât mai mult, nu va ști să pună în aplicare ceea ce e scris pe o foaie. Lăudabilă inițiativa și de avarie, dar se poate mai mult! Informația despre aceste cazuri a fost ținută la secret, nu s-a știu sau nu s-a vrut, da…identitatea acestor copii nu poate fi făcută publică pentru a-i proteja, pe ei și familiile lor, dar autoritățile ar trebui să știe și să acționeze. Acum! Oricum este târziu, materia pe aproape 2 semestre este greu de recuperat!

Cu respect,

Gianina Buftea,
Jurnalist cu o experiență de 16 ani, atât în presa locală, cât și în cea națională

 

 

COMENTARII

WORDPRESS: 0