ApaServ și constructorii lasă județul fără 107 milioane de euro

Dimensiune text

ApaServ încearcă să prezinte optimist situaţia MasterPlanul-ului pe lucrări de alimentare cu apă. Lucrurile se văd în altă lumină la POS Mediu. Autorităţile judeţene au ajuns să se roage de constructori să facă treabă. Măsurile coercitive ar duce la blocarea proiectului în valoare de 107 milioane de euro.

 

De câteva săptămâni, reprezentanţii Consiliului Judeţean (CJ) Neamţ şi ai autorităţilor locale, împreună cu cei ai Apaserv SA, au ieşit public, de mai multe ori, pentru a discuta despre MaterPlanul privind apa şi apa uzată din judeţ. Proiectul este finanţat prin Programul Operaţional Sectorial (POS) Mediu, are o valoare de 107 milioane euro şi beneficiază de peste 79% fonduri europene nerambursabile.

Discuţiile din ultima lună – mult mai intense decât până acum – se referă la riscul de a pierde finanţarea europeană, din cauză că unii constructori nu-şi îndeplinesc obligaţiile asumate prin contract. Cele mai disputate probleme sunt cele din cadrul contractului de lucrări (CL) nr. 4 şi cele din cadrul CL nr. 6. Prin CL 4 trebuie să se extindă reţele de canalizare în Roman şi Săbăoani, iar prin CL 6 trebuie modernizată staţia de epurare a apelor uzate de la Roman. Ritmul lucrărilor a creat nemulţumiri în cadrul autorităţilor locale, mai ales că reprezentaţii constructorilor au avansat de mai multe ori termene pe care nu le-au respectat. Cel mai recent exemplu – dar nu singurul – este cel al firmei Moldocor. „Staţia de pompare de la Danubiana este venită, dar nu se poate monta, pentru că mai sunt de făcut pregătiri înainte de montare. Staţia poate fi predată până pe data de 30 iunie”, a dat asigurări Costică Miron, coordonator proiect din partea firmei Moldocor SA, pe data de 3 iunie, într-o şedinţă care a avut loc la Primăria Roman.

Pe 19 iunie, la o vizită care a avut loc pe teren, reprezentanţii Moldocor au spus că nu vor să monteze centrala, pentru că le este frică de hoţi. Iar pe 27 iunie, la o a treia şedinţă, membri ai aceleiaşi firme au spus că au o problemă cu un container prea mic, dar că vor termina proiectul în zonă până pe 10 iulie.

 

Realitatea din teren şi realitatea din documente

În şedinţe s-a vorbit despre întârzieri, iar acest lucru a fost confirmat atât de managerul general al ApaServ SA, Cătălin Dughir, cât şi de managerul de proiect, Ovidiu Iordache, şi de reprezentaţii constructorilor. Cu toate acestea, într-un comunicat remis Ziarului de Roman de conducerea ApaServ se precizează că „graficele de execuţie ale contractelor de lucrări au fost respectate”, cu menţiunea că „antreprenorul va prezenta un program revizuit de fiecare dată când programul anterior nu corespunde cu evoluţia actuală sau cu obligaţiile antreprenorului”.

Lucrurile se văd diferit la Bucureşti, de unde reprezentanţii POS Mediu confirmă întârzierile „în executarea lucrărilor şi a serviciilor aferente contractului de asistenţă tehnică pentru supervizarea lucrărilor, ceea ce a condus la decalări şi în graficele de plată ale proiectului”.

În documentul de la POS Mediu sunt explicate şi cauzele „variate” ale nerespectării termenelor iniţiale: „de la numărul mic de echipe pe teren, la slaba monitorizare a antreprenorului, în cazul lucrărilor, sau la mobilizarea cu întârziere a experţilor în urma semnării mai târziu decât era prevăzut a contractelor de lucrări (cauzate de întârzieri în procedura de achiziţii publice şi contractare). Întârzierile înregistrate în contractarea/realizarea lucrărilor au condus, automat, la imposibilitatea realizării de plăţi către prestatori de către beneficiarul proiectelor”.

O altă diferenţă constatată se referă la progresul CL6. Dacă în toate cele trei şedinţe s-a vorbit despre un progres de aproximativ 13 – 14%, la POS Mediu au ajuns informaţii conform cărora „progresul fizic estimat este de 60%”.

Reprezentanţii POS Mediu au mai precizat că, „în conformitate cu  actul adiţonal nr. 3 la contractul de finanţare, data de finalizare a proiectului este de 31.12.2015. Pentru CL 4, data de finalizare este de 18.03.2015 (plus 12 luni perioadă de notificare a defecţiunilor), iar în cazul CL 6, data de finalizare este 19.12.2014 (plus 12 luni perioadă de notificare a defecţiunilor)”.

Reprezentanţii ApaServ spun că au semnat, pe 18 iunie, un grafic revizuit şi că CL 4 trebuie să fie gata până pe 27.04.2015, iar CL 6, până pe 1.09.2015, termene care sunt urmate de cele 12 luni perioadă de notificare a defecţiunilor. În aceste noi condiţii, extinderea reţelelor de canalizare trebuie terminată în nouă luni – iar în cartierul Petru Rareş nu s-a mişcat nimic până acum, debutul lucrărilor fiind estimate pentru 10 iulie. Lucările la staţia de epurare trebuie terminate în 14 luni. Evident, dacă între consultant şi constructor va exista o bună colaborare, ceea ce nu este acum.

Durata de execuţie a contractelor din cadrul proiectelor finanţate prin POS Mediu trebuie să se încadreze în perioada de eligibilitate a cheltuielilor, în conformitate cu regulile aferente perioadei de programare 2007 – 2013, adică nu mai târziu de 31.12.2015.

Managerul general al ApaServ, Cătălin Dughir, este convins că „există încă riscul pierderii finanţării acestor investiţii din bani europeni”. Ce înseamnă acest „încă”? Că suntem la un pas ca lucrurile să fie scăpate de sub control. Penalizarea constructorilor i-ar bloca pe aceştia din punct de vedere financiar, întrucât sancţiunile reprezintă procente din valoarea contractului, deci este vorba de sute de mii şi chiar milioane de lei. Rezilierea contractelor va duce, fără îndoială la pierderea contractului. Măsurile care se pot lua sunt puţine şi ineficiente, proiectul de 107 milioane de euro fiind, acum, la mâna constructorilor. Măsurile care s-au luat până acum de ApaServ au fost doar câteva atenţionări şi notificări, ori acestea nu i-au afectat deloc pe contructori, care au continuat să angajeze termene şi grafice care nu s-au respectat.

Din aceste motive, atât preşedintele CJ Neamţ, Culiţă Tărâţă, cât şi managerul general al ApaServ, Cătălin Dughir, au spus, în repetate rânduri, că nu doresc penalizarea constructorilor, ci terminarea lucrărilor.

Până acum, în cadrul MasterPlan-ului s-au efectuat 31 de plăţi. De cele mai multe ori, suma autorizată spre rambursare a fost mai mică decât suma solicitată.



COMENTARII

WORDPRESS: 0