Amenzi pentru comercianții de încălțăminte, din partea Protecției Consumatorilor

Amenzi pentru comercianții de încălțăminte, din partea Protecției Consumatorilor

 

 

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a desfăşurat, în perioada 1 – 12 aprilie, o acţiune de verificare a respectării prevederilor legale la comercializarea articolelor de încălţăminte.

La nivel național, au fost verificaţi 898 de operatori economici, din care 569, reprezentând 63,36%, au înregistrat abateri de la prevederile legale. Valoarea produselor controlate a fost de 21.455.639 de lei, din care produsele cu abateri au însumat valoarea de 1.325.484 de lei. Pentru abaterile constatate, operatorilor economici li s-au aplicat 630 de sancţiuni, din care 280 avertismente şi 350 amenzi contravenţionale, în valoare totală de 1.217.200 lei. S-au dispus 325 măsuri de oprire temporară de la comercializare, pentru nerespectarea cerinţelor de informare a consumatorilor, prin marcarea/etichetarea articolelor de încălțăminte, informează un comunicat al ANPC.

Deficienţele constatate la comercianți din județul Neamț s-au referit la etichetare (etichetele cuprind informații referitoare la cele trei părți componente ale articolelor de încălţăminte precum și compoziția materialelor utilizate la producerea principalelor componente ale articolelor de încălţăminte stabilite prin HG 26/2002 (r1), modificată prin HG nr. 670/2013): 1) existenta pictogramelor care reprezintă cele trei părţi componente ale încălţămintei, respectiv:  faţă; căptuşeală şi acoperiş de branţ; talpă exterioară; 2) existenţa pictogramelor corespunzătoare materialelor utilizate la producerea articolelor de încălţăminte, şi anume: piei cu faţă naturală, piei cu faţă corectată, materiale textile şi alte materiale.

Sfaturile comisarilor pentru protecția consumatorilor la achiziţionarea articolelor de încălţăminte:

– să achiziţioneze articole de încălţăminte numai din magazine şi/sau raioane specializate, unde se eliberează documente de cumpărare (factură, bon fiscal, chitanţă fiscală), de care vor avea nevoie în caz de reclamaţie;

– să acorde o atenţie deosebită la achiziţionarea unor articole de încălţăminte de sport care poartă numele unor mărci consacrate  sau  „asemănătoare” cu cele consacrate, dar al căror preţ este exagerat de mic în raport cu preţul real al unor astfel de produse, existând riscul ca acestea să fie contrafăcute;

– să examineze cu atenţie încălţămintea şi să probeze ambele articole de încălţăminte ale perechii alese, înainte de a lua decizia de cumpărare;

– să ştie că încălţămintea trebuie să fie etichetată prin pictograme corespunzătoare celor trei părţi componente ale încălţămintei (faţă; căptuşeală şi acoperiş de branţ; talpa exterioară) şi materialelor utilizate la producerea articolelor de încălţăminte, şi anume: piele cu faţă naturală, piele cu faţă corectată, materiale textile şi alte materiale; etichetarea se face pe cel puţin unul dintre articolele de încălţăminte al fiecărei perechi şi se realizează prin imprimare, lipire, ştanţare sau ataşarea unei etichete; etichetarea trebuie să fie vizibilă, bine aplicată şi accesibilă, iar pictogramele trebuie să fie suficient de mari pentru ca informaţiile conţinute de acestea să fie uşor de înţeles;

– să citească şi să respecte instrucţiunile de întreţinere (forma de prezentare uzuală a acestor instrucţiuni este un prospect introdus în ambalajul de comercializare);

– orice reclamaţie trebuie semnalată mai întâi vânzătorului/magazinului de la care a fost cumpărată încălțămintea şi în caz de nerezolvare, structurii teritoriale a ANPC.

 

 


COMENTARII

WORDPRESS: 0