A fost votat proiectul privind întărirea autorităţii poliţistului. Cele mai importante prevederi ale legii

A fost votat proiectul privind întărirea autorităţii poliţistului. Cele mai importante prevederi ale legii

Dimensiune text

 

 

Proiectul de Lege privind autoritatea poliţistului a fost votat în Camera Deputaţilor, camera decizională. Legea va fi trimisă la Administraţia Prezidenţială, spre promulgare.

Conform unui comunicat de presă al Ministerului Afacerilor Interne, proiectul de lege instituie reguli clare şi transparente referitoare la procedurile de legitimare, de control corporal, al bagajelor sau al vehiculului. Totodată, sunt clarificate condiţiile în care o persoană poate fi condusă la sediul poliţiei şi situaţiile în care poliţistul poate utiliza forţa, respectiv sunt introduse garanţii suplimentare pentru respectarea drepturilor cetăţeanului. Legea devine astfel mai predictibilă, fiind mai clar pentru cetăţeni cum se desfăşoară interacţiunea cu poliţistul, ce drepturi şi obligaţii revin fiecăruia, spun reprezentanții MAI.

De asemenea, este înăsprit cadrul juridic pentru o serie de fapte antisociale, precum refuzul persoanei de a da relaţii pentru stabilirea identităţii sale sau organizarea de petreceri private în spaţiul public, în proximitatea imobilelor cu destinaţia de locuinţe.

„După aproximativ un an de consultări și demersuri instituționale susținute, legea privind întărirea autorității polițiștilor a fost votată în Camera Deputaților – cameră decizională. Și nu oricum, ci cu o majoritate impresionantă (o singură abținere), fapt ce demonstrează că există capacitatea de mobilizare atunci când vorbim despre proiecte importante pentru oameni și pentru siguranța lor! Legea despre care vorbim este concretizarea voinței polițiștilor, dar, în același timp, consider că este și o modalitate foarte transparentă prin care cetățenii pot cunoaște procedurile forțelor de ordine și modul de acțiune al acestora”, a transmis ministrul Afacerilor Interne, Carmen Dan.

Cele mai importante intervenţii normative adoptate:

  • poliţistul are dreptul să solicite persoanei care face obiectul legitimării să ţină mâinile la vedere şi, după caz, să renunţe temporar la mijloacele ce pot fi folosite pentru un atac armat;

  • poliţistul are dreptul să conducă o persoană la sediul poliţiei, atunci când: nu s-a putut stabili (pe loc) identitatea acesteia, ori există motive verosimile pentru a bănui că identitatea declarată nu este reală sau documentele prezentate nu sunt veridice; din cauza comportamentului, locului, momentului, circumstanţelor, ori bunurilor aflate asupra sa, creează motive verosimile pentru a bănui că pregăteşte sau a comis o faptă ilegală; prin acţiunile sale periclitează viaţa, sănătatea sau integritatea corporală, a sa ori a altei persoane, sau ordinea publică; luarea unor măsuri legale, pe loc, ar putea crea un pericol pentru aceasta sau pentru ordinea publică;

  • persoana este condusă la cea mai apropiată unitate de poliţie la care se poate realiza identificarea sa, verificarea situaţiei de fapt şi, după caz, luarea măsurilor legale;

  • verificarea situaţiei de fapt şi, după caz, luarea măsurilor legale faţă de persoana condusă la sediul poliţiei se realizează de îndată, fără a depăşi 8 ore de la momentul iniţierii deplasării;

  • în situaţia în care identitatea persoanei nu a putut fi stabilită, din motive obiective, termenul de 8 ore se poate prelungi cu perioada necesară stabilirii identităţii, verificării situaţiei de fapt şi, după caz, luării măsurilor legale, fără a depăşi 12 ore de la momentul iniţierii deplasării; textul legii în vigoare face referire la un termen de 24 de ore, în care nu intră şi perioada necesară deplasării la sediul poliţiei;

  • ca element de absolută noutate, se introduc garanţii pentru persoana condusă la sediul poliţiei, aceasta având următoarele drepturi: de a fi informată cu privire la motivele conducerii la sediul poliţiei, înainte de iniţierea măsurii; de a fi informată cu privire la drepturile ce-i revin; de a contesta măsura dispusă; de a fi asistată de un avocat şi de a comunica direct cu acesta; de a solicita informarea unui membru de familie sau a altei persoane pe care o indică; de a fi asistată de un medic; de a-i fi informaţi părinţii, tutorele sau reprezentantul legal, dacă este vorba de un minor; de a primi o copie a procesului-verbal întocmit cu această ocazie;

  • poliţistul are dreptul de a pătrunde, în orice mod, într-o locuinţă sau în orice spaţiu delimitat ce aparţine ori este folosit de o persoană fizică sau juridică, fără consimţământul acesteia sau al reprezentatului legal, pentru a salva viaţa sau integritatea corporală a unei persoane, dacă există indicii că în acel spaţiu este o persoană aflată în pericol; a preveni răspândirea unei epidemii, dacă există indicii că în acel spaţiu este o persoană decedată; a prinde autorul unei infracţiuni flagrante, comisă prin folosirea unei arme ori substanţe explozive, narcotice sau paralizante, prin violenţă, ori de către o persoană mascată, deghizată sau travestită, dacă există indicii că acesta/aceasta se află în acel spaţiu, sau autorul unor acte de terorism, dacă există indicii că acesta se află în acel spaţiu.

  • prin proiectul de lege se introduce prezumţia săvârşirii unei acţiuni violente împotriva poliţistului, dacă persoana care a fost avertizată prin mesajul «Poliţia, stai! – Nu te apropia!», continuă să se apropie de poliţist. Acţiunea persoanei va da dreptul poliţistului de a interveni, utilizând forţa, proporţional şi strict cât este necesar pentru a înlătura pericolul şi pentru a lua măsurile legale necesare.

Reprezentanții MAI subliniază că proiectul propus și adoptat prin votul Parlamentului României nu vizează domeniul adunărilor publice – mitinguri, activităţi de protest etc.

 

 



COMENTARII

WORDPRESS: 0