HomeSocial

Un romanvodist integrează rromii în Marea Britanie

Alexandru Iftime, absolvent al Colegiului Naţional „Roman-Vodă”, student la o universitate din Marea Britanie, implementează un proiect prin care susține integrarea comunităţii rrome pe piaţa muncii din Marea Britanie. 

Alexandru IftimeAlexandru Ioan Iftime este un tânăr romaşcan care a absolvit cursurile Colegiului Naţional „Roman-Vodă” în 2008, profilul Matematică – informatică. Pe atunci, nu anticipa că avea să ajungă să lucreze în domeniul finanţelor în Marea Britanie sau că o să implementeze proiecte sociale pe teritoriul acestei ţări. Avându-l ca model pe tatăl său, inginer de profesie, s-a înscris şi el la o universitate din Bucureşti, la Politehnică, specializarea Robotică şi Mecatronică. În anul întâi de studii, Alexandru şi-a luat un job fulltime, pentru a putea câştiga bani, să se poată întreţine. După ce a terminat primul semestru din anul doi de facultate, a constatat că nu poate să facă faţă şi serviciului, şi facultăţii, aşa că a decis să ia o pauză de la studii, pentru a continua să lucreze. Între timp, a cunoscut-o pe ce care avea să-i devină prietenă, Ulterior, au decis că studiile sunt pe primul loc, dar şi-au dorit să le continue împreună într-o altă ţară.

Au decis să aplice pentru Universitatea Bedfordshire, din oraşul Luton, Marea Britanie. Alegerea a fost motivată de faptul că amândoi vorbeau engleză foarte bine. Se întâmpla în 2011. Au făcut un împrumut din bancă, pentru a avea cu ce să se descurce în primele luni, iar în 2012 au ajuns în Marea Britanie. În prezent, Alexandru studiază la profilul Business decision management (managementul deciziilor în afaceri). „În ciuda aparenţelor, cursul este foarte tehnic, deoarece se bazează pe matematica din business. Mai exact, învăţăm ca, atunci când colectăm date despre o firmă, să începem să luăm decizii pe baza unor detalii tehnice, în opusul instinctului. Practic, se fac previziuni pe baza unor probabilităţi matematice”, povesteşte tânărul romaşcan.

Din Roman, la departamentul de finanţe al companiei de căi ferate din Marea Britanie

Alexandru IftimeÎn 2014, după ce a terminat anul doi de facultate, Alexandru avea posibilitatea să ia un an de pauză de la studii. Facultatea este cea care încurajează studenţii să convingă o firmă să îi angajeze pentru a căpăta un an de experienţă, iar apoi să se întoarcă la studii, pentru a termina ultimul an. Atât Alexandru, cât şi prietena lui, au terminat primii doi ani de facultate numai cu calificative de A (sistemul de notare din Marea Britanie plecând de la G, reprezentând nivelul cel mai mic, şi ajungând până la A, cele mai mari calificative posibile), s-au implicat în multe activităţi extraşcolare şi nu le-a fost greu să convingă firmele să îi angajeze, pentru a câştiga experienţă, timp de un an.

În prezent, Alexandru lucrează la departamentul de finanţe al companiei Network Rail Graduates (un fel de CFR al Marii Britanii), departament care se ocupă cu obţinerea materiei prime pentru infrastructura căilor ferate. Are un program de opt ore pe zi, de luni până vineri, iar în weekend mai are un loc de muncă, part time, într-o firmă de recrutare. Acolo este supraveghetorul unei echipe de 15-20 de persoane, alături de care asigură buna desfăşurare a activităţii companiei în timpul weekendului.

Salariul lui actual este de aproximativ 19.000 de lire pe an, sumă care nu este foarte mare, comparativ cu salariile medii ale britanicilor, însă sunt printre cei mai mulţi bani pe care îi poate obţine un student, în timpul studiilor. Managerii companiei Network Rail Graduates sunt mulţumiţi de activitatea lui şi i-au propus, la terminarea studiilor, să se întoarcă la ei, să lucreze pe un salariu de minimum 30.000 de lire pe an. Însă Alexandru nu este decis ce va face, pentru că, implicându-se în atât de multe proiecte, pe timpul facultăţii, i s-au deschis foarte multe uşi şi ar avea posibilitatea să lucreze la mai multe firme de top din Marea Britanie.

Ajută la intergarea rromilor pe piaţa muncii din Marea Britanie

Alexandru IftimePrintre activităţile în care a fost implicat Alexandru Iftme în timpul celor doi ani de studii se numără deschiderea societăţii românilor din Universitatea Bedfordshire. Sunt aproximativ 300 de români care au fost în ultimii patru ani la facultate acolo. În momentul în care Ion Jinga, ambasadorul României în Regatul Unit al Marii Britanii, a ţinut un discurs despre integrarea românilor în Uniunea Europeană, la invitaţia decanului facultăţii, cei înscrişi în societate au avut ocazia să discute cu acesta şi să îi expună problemele pe care le întâmpină în viaţa de zi cu zi.

Între timp, Alexandru a fost şi reprezentantul elevilor la comitetul decizional al facultăţii, iar în anul doi a fost ales reprezentantul anului al  studenţilor.

La mijlocul anului doi de facultate, având un prieten care era preşedintele unei asociaţii de studenţi, Enactus, a decis şi el să se înscrie în această asociaţie. Enactus este o organizaţie din care fac parte peste 70.000 de studenţi din toată lumea, iar 55 de universităţi din Marea Britanie sunt înscrise, printre care şi cea din Bedfordshire.  La început, această organizaţie ajuta studenţii să capete experienţă în domeniul studiilor. Ulterior, a evolut pe partea socială, iar acum fiecare universitate are o echipă care lucrează după un anumit criteriu. Echipa Universităţii Bedfordshire are ca obiectiv îmbunătăţirea vieţii oamenilor din diferite comunităţi. „În fiecare an, activităţile tuturor echipelor culminează cu o competiţie, care începe la nivel regional, naţional şi, apoi, internaţional. Din vara trecută, eu am preluat echipa universităţii mele, formată din 15 studenţi, şi suntem implicaţi în două proiecte. Unul dintre ele este un proiect local, prin care ajutăm comunitatea rromă din Luton să se integreze social, făcând cursuri de engleză cu ei, de antreprenoriat şi educaţie pentru muncă, pentru ca, în final, să îi ajutăm să se integreze pe piaţa muncii. Facem asta cu membri ai comunităţilor rrome din România, Albania, Grecia, dar şi cu români care au venit aici, dar nu se pot integra”, povesteşte Alexandru.

Cel de-al doilea proiect al echipei este asigurarea apei potabile în Nicaragua, în America Centrală. „Vom merge, în septembrie, să facem o investigaţie a situaţiei. Acolo au multe probleme au apa, având doar două sezoane, unul ploios şi unul secetos, astfel că apa conţine numeroşi compuşi care o fac să nu fie potabilă. Noi vom încerca să găsim o modalitate de a asigura apa pentru locuitorii de acolo, prin activităţile pe care le vom avea”, susţine tânărul.

Premiu pentru cel mai implicat student

Alexandru IftimeChiar dacă a avut două locuri de muncă, Alexandru nu a încetat să lucreze, în paralel, alături de echipa sa din Enactus. Din acest motiv, la competiţia naţională la care a participat echipa, sa cu cele două proiecte, competiţie care a avut loc săptămâna trecută, el a primit un premiu pentru studentul care, deşi lucrează într-un domeniu independent de cel al asociaţiei, a rămas implicat în echipă foarte mult. Totodată, de când conduce echipa Enactus la nivelul universităţii, aceasta a reuşit să depăşească nivelul la care se clasa în competiţia naţională. „Până acum, echipa universităţii noastre se clasa în primele 35 din 55 de universităţi, iar anul acesta s-a clasificat în primele zece, ajungând până în semifinale, cu cele două proiecte. Proiectul cu rromii a fost foarte bine primit în Marea Britanie. Totuşi, nu am ajuns până în finale, pentru că, dacă noi am reuşit să îmbunătăţim viaţa la 46 de indivizi, anul acesta, sunt echipe care declară că au ajutat undeva la 20-30 de mii de oameni”, spune Alexandru Iftime.

Uitându-se în urmă, Alexandru nu regretă alegerile pe care le-a făcut, pentru că este conştient de oportunităţile pe care i le-a oferit această ţară, dar recunoaşte că educaţia din România l-a ajutat să se descure. „Educaţia din România a fost un lucru fără de care nu aş fi putut să mă descurc bine, aşa cum am făcut-o până acum. Aici nu sunt străzi pline cu aur sau educaţie de 50 de ori mai bună. Diferenţa este că în România se face educaţie în mare detaliu. Aici, este mult mai uşor să treci de la un an la altul, pentru că avem cursuri mult mai uşoare. Asta m-a ajutat să mă diferenţiez de studenţii britanici, pentru că ei vin cu mult mai puţine cunoştinţe decât am acumulat eu în 13 ani de studiu acasă. Diferit este, însă, că firmele de aici fac tot posibilul să atragă studenţii cei mai buni, încă de pe băncile facultăţii, care să vină să lucreze la ei imediat ce termină. Este o ţară care îţi oferă mai multe puncte de suport şi te ajută să îţi dai seama ce vrei să faci în viaţă încă din primii ani de şcoală. Permanent ţi se oferă consiliere”, explică tânărul.   Alexandru doreşte să îşi termine studiile şi, apoi, să mai lucreze o perioadă în domeniul pe care îl studiază, suficient cât să adune destui bani pentru a se întoarce în România şi a-şi deschide o afacere pe cont propriu.

Articol nou
Articol mai vechi

Comentarii

WORDPRESS: 0